Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. Vertellen en verwerken, deel 1: Het traumaverhaal

Traumagerichte module 6

Auteurs : Judith A. Cohen, Anthony P. Mannarino, Esther Deblinger

Gepubliceerd in: Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De term traumaverhaal suggereert dat er een soort fysiek of tastbaar product (zoals een boek of een gedicht) wordt gecreëerd dat de essentie is van het traumaverhaal van het kind. Hoewel dit vaak inderdaad het geval is, vormt het tastbare product niet de kern van de module. Dat is namelijk het interactieve proces dat plaatsvindt tussen het kind en de therapeut. Met andere woorden: terwijl het kind zijn of haar verhaal in een bepaalde vorm met de therapeut deelt, reageert deze bevestigend, ondersteunend en aanmoedigend en stelt hij of zij voorzichtige vragen die aanvullende informatie en/of gedachten en gevoelens opleveren. In deze module draait het dus meer om het proces dan om het product. Om deze reden wordt deze module vaak ‘Vertellen en verwerken’ genoemd.
Metagegevens
Titel
Vertellen en verwerken, deel 1: Het traumaverhaal
Auteurs
Judith A. Cohen
Anthony P. Mannarino
Esther Deblinger
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2594-8_11