Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Verpleegkundige competenties voor zelfmanagementondersteuning

Auteurs : Drs. Yvonne Becqué, Dr. Susanne van Hooft, Dr. Jolanda Dwarswaard

Gepubliceerd in: Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk opent met een bespreking van de kern van zelfmanagementondersteuning, namelijk de professionele relatie tussen verpleegkundigen en patiënten. De competenties die verpleegkundigen nodig hebben om patiënten bij hun zelfmanagement te ondersteunen, beschrijven we aan de hand van het 5A-model. In dit model wordt zelfmanagementondersteuning in een cyclisch proces van vijf stappen beschreven. Bij elke stap behandelen we specifieke interventies die je kunt gebruiken. De basishouding van de verpleegkundige bij zelfmanagementondersteuning komt daarna aan de orde. Daarna worden de uiteenlopende opvattingen verkend die verpleegkundigen over zelfmanagement hebben en wordt beschreven hoe ze zelfmanagementondersteuning beïnvloeden.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Allen, D. (2014). The invisible work of nurses: Hospitals, organisation and healthcare. Routledge.CrossRef Allen, D. (2014). The invisible work of nurses: Hospitals, organisation and healthcare. Routledge.CrossRef
go back to reference Baart, A. (2001). Theorie van de presentie. Lemma. Baart, A. (2001). Theorie van de presentie. Lemma.
go back to reference Baart, A.J., & Grypdonck, M. (2008). Verpleegkunde en presentie: Een zoektocht in dialoog naar de betekenis van presentie voor verpleegkundige zorg. Lemma. Baart, A.J., & Grypdonck, M. (2008). Verpleegkunde en presentie: Een zoektocht in dialoog naar de betekenis van presentie voor verpleegkundige zorg. Lemma.
go back to reference Beck, D., Been-Dahmen, J., Peeters, M., Grijpma, J. W., Van der Stege, H., Tielen, M., Van Buren, M., Weimar, W., Ista, E., Massey, E., & Van Staa, A. (2019). A Nurse-led self-management support intervention (ZENN) for kidney transplant recipients using intervention mapping: Protocol for a mixed-methods feasibility study. JMIR Research Protocols, 8(3), e11856. https://doi.org/10.2196/11856CrossRefPubMedPubMedCentral Beck, D., Been-Dahmen, J., Peeters, M., Grijpma, J. W., Van der Stege, H., Tielen, M., Van Buren, M., Weimar, W., Ista, E., Massey, E., & Van Staa, A. (2019). A Nurse-led self-management support intervention (ZENN) for kidney transplant recipients using intervention mapping: Protocol for a mixed-methods feasibility study. JMIR Research Protocols, 8(3), e11856. https://​doi.​org/​10.​2196/​11856CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Bohlmeijer, E., Mies, L., & Westerhof, G. (2012). Betekenis van levensverhalen. Springer Media. Bohlmeijer, E., Mies, L., & Westerhof, G. (2012). Betekenis van levensverhalen. Springer Media.
go back to reference Deane, W. H., & Fain, J. A. (2016). Incorporating Peplau’s theory of interpersonal relations to promote holistic communication between older adults and nursing students. Journal of Holistic Nursing: Official Journal of the American Holistic Nurses’ Association, 34(1), 35–43. https://doi.org/10.1177/0898010115577975 Deane, W. H., & Fain, J. A. (2016). Incorporating Peplau’s theory of interpersonal relations to promote holistic communication between older adults and nursing students. Journal of Holistic Nursing: Official Journal of the American Holistic Nurses’ Association, 34(1), 35–43. https://​doi.​org/​10.​1177/​0898010115577975​
go back to reference Duprez, V., Van Hooft, S. M., Dwarswaard, J., Van Staa, A., Van Hecke, A., & Strating, M. M. (2016). The development and psychometric validation of the self-efficacy and performance in self-management support (SEPSS) Instrument. Journal of Advanced Nursing, 72(6), 1381–1395. https://doi.org/10.1111/jan.12918CrossRefPubMed Duprez, V., Van Hooft, S. M., Dwarswaard, J., Van Staa, A., Van Hecke, A., & Strating, M. M. (2016). The development and psychometric validation of the self-efficacy and performance in self-management support (SEPSS) Instrument. Journal of Advanced Nursing, 72(6), 1381–1395. https://​doi.​org/​10.​1111/​jan.​12918CrossRefPubMed
go back to reference Dwarswaard, J., Bakker, E. J., Van Staa, A., & Boeije, H. R. (2016). Self-management support from the perspective of patients with a chronic condition: A thematic synthesis of qualitative studies. Health Expectations: An International Journal of Public Participation in Health Care and Health Policy, 19(2), 194–208. https://doi.org/10.1111/hex.12346CrossRefPubMed Dwarswaard, J., Bakker, E. J., Van Staa, A., & Boeije, H. R. (2016). Self-management support from the perspective of patients with a chronic condition: A thematic synthesis of qualitative studies. Health Expectations: An International Journal of Public Participation in Health Care and Health Policy, 19(2), 194–208. https://​doi.​org/​10.​1111/​hex.​12346CrossRefPubMed
go back to reference Elwyn, G., Edwards, A., & Thompson, R. (Eds.). (2016). Shared decision-making in health care: Achieving evidence-based patient choice. Third Edition. Oxford University Press. Elwyn, G., Edwards, A., & Thompson, R. (Eds.). (2016). Shared decision-making in health care: Achieving evidence-based patient choice. Third Edition. Oxford University Press.
go back to reference Gollwitzer, P. M., & Sheeran, P. (2006). Implementation intentions and goal achievement: A meta-analysis of effects and processes. Advances in Experimental Social Psychology, 38, 69–119.CrossRef Gollwitzer, P. M., & Sheeran, P. (2006). Implementation intentions and goal achievement: A meta-analysis of effects and processes. Advances in Experimental Social Psychology, 38, 69–119.CrossRef
go back to reference Ha Dinh, T. T., Bonner, A., Clark, R., Ramsbotham, J., & Hines, S. (2016). The effectiveness of the teach-back method on adherence and self-management in health education for people with chronic disease: a systematic review. JBI Database of Systematic Reviews and Implementation Reports, 14(1), 210–247. https://doi.org/10.11124/jbisrir-2016-2296 Ha Dinh, T. T., Bonner, A., Clark, R., Ramsbotham, J., & Hines, S. (2016). The effectiveness of the teach-back method on adherence and self-management in health education for people with chronic disease: a systematic review. JBI Database of Systematic Reviews and Implementation Reports, 14(1), 210–247. https://​doi.​org/​10.​11124/​jbisrir-2016-2296
go back to reference Kripalani, S., Bengtzen, R., Henderson, L. E., & Jacobson, T. A. (2008). Clinical research in low-literacy populations: Using teach-back to assess comprehension of informed consent and privacy information. IRB: Ethics & Human Research, 30(2), 13–19. http://www.jstor.org/stable/30033265 Kripalani, S., Bengtzen, R., Henderson, L. E., & Jacobson, T. A. (2008). Clinical research in low-literacy populations: Using teach-back to assess comprehension of informed consent and privacy information. IRB: Ethics & Human Research, 30(2), 13–19. http://​www.​jstor.​org/​stable/​30033265
go back to reference Lavender, E. C., Anderson, A. M., Dusabe-Richards, E., Antcliff, D., Kingsbury, S. R., Conaghan, P. G., & McHugh, G. A. (2022). Understanding peer mentorship in supporting self-management of hip and knee osteoarthritis: A qualitative study of mentees’ perspectives. Musculoskeletal Care, 20(1), 180–191. https://doi.org/10.1002/msc.1580CrossRefPubMed Lavender, E. C., Anderson, A. M., Dusabe-Richards, E., Antcliff, D., Kingsbury, S. R., Conaghan, P. G., & McHugh, G. A. (2022). Understanding peer mentorship in supporting self-management of hip and knee osteoarthritis: A qualitative study of mentees’ perspectives. Musculoskeletal Care, 20(1), 180–191. https://​doi.​org/​10.​1002/​msc.​1580CrossRefPubMed
go back to reference Miller, W. R., & Rollnick, S. (2013). Motiverende Gespreksvoering. Mensen helpen veranderen. Ekklesia. Miller, W. R., & Rollnick, S. (2013). Motiverende Gespreksvoering. Mensen helpen veranderen. Ekklesia.
go back to reference Pool, A., Mostert, H., & Schumacher, J. (2003). De kunst van het afstemmen. Belevingsgerichte zorg: Theorie en praktijk van een nieuw zorgconcept. NIZW. Pool, A., Mostert, H., & Schumacher, J. (2003). De kunst van het afstemmen. Belevingsgerichte zorg: Theorie en praktijk van een nieuw zorgconcept. NIZW.
go back to reference Pool, A. & Keesom, J. (2012). De ziekte de baas blijven. Boom Lemma. Pool, A. & Keesom, J. (2012). De ziekte de baas blijven. Boom Lemma.
go back to reference Ratner, H., George, E., & Iveson, C. (2012). Solution focused brief therapy: 100 key points and techniques (Vol. 100). Routledge. Ratner, H., George, E., & Iveson, C. (2012). Solution focused brief therapy: 100 key points and techniques (Vol. 100). Routledge.
go back to reference Schuurmans, M., Lambregts, J., Projectgroep V&V 2020, & Grotendorst, A. (2012). Verpleegkundigen & Verzorgenden 2020. Deel 3 Beroepsprofiel verpleegkundige. In J. Lambregts & A. Grotendorst (Red.), Leren van de toekomst. Verpleegkundigen en verzorgenden 2020 (pag. 107–145). Bohn Stafleu van Loghum. Schuurmans, M., Lambregts, J., Projectgroep V&V 2020, & Grotendorst, A. (2012). Verpleegkundigen & Verzorgenden 2020. Deel 3 Beroepsprofiel verpleegkundige. In J. Lambregts & A. Grotendorst (Red.), Leren van de toekomst. Verpleegkundigen en verzorgenden 2020 (pag. 107–145). Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Schulman-Green, D., Feder, S. L., Dionne-Odom, J. N., Batten, J., En Long, V. J., Harris, Y., Wilpers, A., Wong, T., & Whittemore, R. (2021). Family caregiver support of patient self-management during chronic, life-limiting illness: A qualitative metasynthesis. Journal of Family Nursing, 27(1), 55–72. https://doi.org/10.1177/1074840720977180CrossRefPubMed Schulman-Green, D., Feder, S. L., Dionne-Odom, J. N., Batten, J., En Long, V. J., Harris, Y., Wilpers, A., Wong, T., & Whittemore, R. (2021). Family caregiver support of patient self-management during chronic, life-limiting illness: A qualitative metasynthesis. Journal of Family Nursing, 27(1), 55–72. https://​doi.​org/​10.​1177/​1074840720977180​CrossRefPubMed
go back to reference Van der Cingel, M. (2022). Compassion, the Core Value in Person-centred Care. Cambridge Scholars Publishing. Van der Cingel, M. (2022). Compassion, the Core Value in Person-centred Care. Cambridge Scholars Publishing.
go back to reference Van Hooft, S., Dwarswaard, J., & Van Staa, A. L. (2015a). Ondersteunen van zelfmanagement. Wat vraagt dit van verpleegkundigen? Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 13(1), 17–20. Van Hooft, S., Dwarswaard, J., & Van Staa, A. L. (2015a). Ondersteunen van zelfmanagement. Wat vraagt dit van verpleegkundigen? Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based Practice, 13(1), 17–20.
go back to reference Van Hooft, S., Been-Dahmen, J., Becqué, Y., Witkamp, E., & Van Staa, A. (2020). Gesprekshulpmiddel voor beter zelfmanagement. TVZ-Verpleegkunde in Praktijk En Wetenschap, 130(3), 40–43.CrossRef Van Hooft, S., Been-Dahmen, J., Becqué, Y., Witkamp, E., & Van Staa, A. (2020). Gesprekshulpmiddel voor beter zelfmanagement. TVZ-Verpleegkunde in Praktijk En Wetenschap, 130(3), 40–43.CrossRef
go back to reference Van Staa, A.L., Beck, D., Been-Dahmen, J., & Massey, E.K. (2017). Ondersteuning bij zelfmanagement: Een nieuwe verpleegkundige interventie. Dé Verpleegkundig Specialist (maart), 8–14. Van Staa, A.L., Beck, D., Been-Dahmen, J., & Massey, E.K. (2017). Ondersteuning bij zelfmanagement: Een nieuwe verpleegkundige interventie. Dé Verpleegkundig Specialist (maart), 8–14.
Metagegevens
Titel
Verpleegkundige competenties voor zelfmanagementondersteuning
Auteurs
Drs. Yvonne Becqué
Dr. Susanne van Hooft
Dr. Jolanda Dwarswaard
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2919-9_2