Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Communicatie: de basis van zelfmanagementondersteuning

Auteurs : Dr. Veerle Duprez, Dr. Susan Jedeloo, Prof.dr. Ann Van Hecke

Gepubliceerd in: Verpleegkundige ondersteuning bij zelfmanagement en eigen regie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk verduidelijken we het belang van goede communicatie voor zelfmanagementondersteuning. De inhoud van een boodschap, maar zeker ook de wijze waarop een boodschap gebracht of gehoord wordt, bepaalt immers de uitkomst van een gesprek. We beschrijven de essentie van de presentiebenadering en van verbindend communiceren. Daarna gaan we specifieker in op twee methodieken om de communicatie bij zelfmanagementondersteuning vorm te geven: behoefte-ondersteunende communicatie en motiverende gespreksvoering. Deze methodieken hebben overeenkomsten, maar ook onderlinge verschillen. Daarna presenteren we een tabel waarin de communicatieprincipes worden samengevat die in dit hoofdstuk zijn besproken.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Baart, A., & Grypdonck, M. (2008). Verpleegkunde en Presentie: Een zoektocht in dialoog naar de betekenis van presentie voor de verpleegkundige zorg. Lemma. Baart, A., & Grypdonck, M. (2008). Verpleegkunde en Presentie: Een zoektocht in dialoog naar de betekenis van presentie voor de verpleegkundige zorg. Lemma.
go back to reference Duda, J. L., Williams, G. C., Ntoumanis, N., Daley, A., Eves, F. F., Mutrie, N., Rouse, P. C., Lodhia, R., Blamey, R. V., & Jolly, K. (2014). Effects of a standard provision versus an autonomy supportive exercise referral programme on physical activity, quality of life and well–being indicators: A cluster Randomised Controlled Trial. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 11(1), 1–15. https://doi.org/10.1186/1479-5868-11-10CrossRef Duda, J. L., Williams, G. C., Ntoumanis, N., Daley, A., Eves, F. F., Mutrie, N., Rouse, P. C., Lodhia, R., Blamey, R. V., & Jolly, K. (2014). Effects of a standard provision versus an autonomy supportive exercise referral programme on physical activity, quality of life and well–being indicators: A cluster Randomised Controlled Trial. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 11(1), 1–15. https://​doi.​org/​10.​1186/​1479-5868-11-10CrossRef
go back to reference Jedeloo, S. (2020). Verbindend communiceren: betrokken samen werken & leren (zakboekje). Hogeschool Rotterdam. Jedeloo, S. (2020). Verbindend communiceren: betrokken samen werken & leren (zakboekje). Hogeschool Rotterdam.
go back to reference Grypdonck, M. (2005). Tussen verpleegkunde en verplegingswetenschap. 13e Mebius Kramer Lezing in de Verplegingswetenschap. Universitair Medisch Centrum Utrecht. Grypdonck, M. (2005). Tussen verpleegkunde en verplegingswetenschap. 13e Mebius Kramer Lezing in de Verplegingswetenschap. Universitair Medisch Centrum Utrecht.
go back to reference Kang, J., Kim, J. I., & Yun, S. (2017). Effects of a cognitive rehearsal program on interpersonal relationships, workplace bullying, symptom experience, and turnover intention among nurses: A Randomized Controlled Trial. Journal of Korean Academy of Nursing, 47(5), 689–699.CrossRefPubMed Kang, J., Kim, J. I., & Yun, S. (2017). Effects of a cognitive rehearsal program on interpersonal relationships, workplace bullying, symptom experience, and turnover intention among nurses: A Randomized Controlled Trial. Journal of Korean Academy of Nursing, 47(5), 689–699.CrossRefPubMed
go back to reference Miller, W.R., & Rollnick, S. (2013). Motiverende Gespreksvoering. Mensen helpen veranderen. Ekklesia. Miller, W.R., & Rollnick, S. (2013). Motiverende Gespreksvoering. Mensen helpen veranderen. Ekklesia.
go back to reference Prochaska, J., & DiClemente, C. (1992). Stages of change in the modification of problem behaviors. Progress in Behavior Modification, 28, 183–218.PubMed Prochaska, J., & DiClemente, C. (1992). Stages of change in the modification of problem behaviors. Progress in Behavior Modification, 28, 183–218.PubMed
go back to reference Rosenberg, M. B (2012). Geweldloze Communicatie. Ontwapenend, doeltreffend en verbindend. Lemniscaat. Rosenberg, M. B (2012). Geweldloze Communicatie. Ontwapenend, doeltreffend en verbindend. Lemniscaat.
go back to reference Sears, M. (2010). Humanizing health care, creating cultures of compassion with nonviolent communication. PuddleDancer Press. Sears, M. (2010). Humanizing health care, creating cultures of compassion with nonviolent communication. PuddleDancer Press.
go back to reference Sheeran, P., Maki, A., Montanaro, E., Avishai-Yitshak, A., Bryan, A., Klein, W. M., Miles, E., & Rothman, A. J. (2016). The impact of changing attitudes, norms, and self-efficacy on health-related intentions and behavior: A meta-analysis. Health Psychology: Official Journal of the Division of Health Psychology, American Psychological Association, 35(11), 1178–1188. https://doi.org/10.1037/hea0000387CrossRefPubMed Sheeran, P., Maki, A., Montanaro, E., Avishai-Yitshak, A., Bryan, A., Klein, W. M., Miles, E., & Rothman, A. J. (2016). The impact of changing attitudes, norms, and self-efficacy on health-related intentions and behavior: A meta-analysis. Health Psychology: Official Journal of the Division of Health Psychology, American Psychological Association, 35(11), 1178–1188. https://​doi.​org/​10.​1037/​hea0000387CrossRefPubMed
go back to reference Van de Glind, I., Heinen, M., Evers, A., & Van Achterberg, T. (2017). Doelen stellen en leefstijlveranderingen in het ‘Lively Legs’-programma: Welke kenmerken maken het verschil? Een exploratief onderzoek naar het stellen van doelen en het bereiken van leefstijlveranderingen bij patiënten met ulcus cruris. Verpleegkunde, 32(1), 16–22. Van de Glind, I., Heinen, M., Evers, A., & Van Achterberg, T. (2017). Doelen stellen en leefstijlveranderingen in het ‘Lively Legs’-programma: Welke kenmerken maken het verschil? Een exploratief onderzoek naar het stellen van doelen en het bereiken van leefstijlveranderingen bij patiënten met ulcus cruris. Verpleegkunde, 32(1), 16–22.
go back to reference Vansteenkiste, M., & Ryan, R. M. (2013). On psychological growth and vulnerability: Basic psychological need satisfaction and need frustration as a unifying principle. Journal of Psychotherapy Integration, 23, 263–280.CrossRef Vansteenkiste, M., & Ryan, R. M. (2013). On psychological growth and vulnerability: Basic psychological need satisfaction and need frustration as a unifying principle. Journal of Psychotherapy Integration, 23, 263–280.CrossRef
go back to reference Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei. Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf–Determinatie Theorie. Acco. Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei. Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf–Determinatie Theorie. Acco.
go back to reference Vansteenkiste, M., Williams, G. C., & Resnicow, K. (2012). Toward systematic integration between Self-Determination Theory and Motivational Interviewing as examples of top–down and bottom–up intervention development: Autonomy or volition as a fundamental theoretical principle. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9, 23. https://doi.org/10.1186/1479-5868-9-23CrossRefPubMedPubMedCentral Vansteenkiste, M., Williams, G. C., & Resnicow, K. (2012). Toward systematic integration between Self-Determination Theory and Motivational Interviewing as examples of top–down and bottom–up intervention development: Autonomy or volition as a fundamental theoretical principle. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9, 23. https://​doi.​org/​10.​1186/​1479-5868-9-23CrossRefPubMedPubMedCentral
Metagegevens
Titel
Communicatie: de basis van zelfmanagementondersteuning
Auteurs
Dr. Veerle Duprez
Dr. Susan Jedeloo
Prof.dr. Ann Van Hecke
Copyright
2023
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2919-9_3