Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

14-08-2015 | Original Article | Uitgave 3/2016

Child Psychiatry & Human Development 3/2016

Using a Brief Parent-Report Measure to Track Outcomes for Children and Teens with ADHD

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 3/2016
Auteurs:
Alyssa McCarthy, Sunna Asghar, Timothy Wilens, Stephanie Romo, Hayley Kamin, Michael Jellinek, Michael Murphy

Abstract

The Pediatric Symptom Checklist (PSC) is a widely used, parent-completed measure of children’s emotional and behavioral functioning. Previous research has shown that the PSC and its subscales are responsive to patient progress over the course of psychiatric treatment. In this naturalistic study, parents and clinicians of 1736 patients aged 17 or younger completed standardized measures at intake and 3-month follow-up appointments. We assessed the 5-item PSC Attention Subscale (PSC–AS) as a longitudinal measure of attention-related symptoms in routine outpatient psychiatry treatment. Secondarily, we compared PSC–AS scores with clinician-reported diagnoses, psychomotor excitation symptoms, and overall functioning. Change scores on the PSC–AS were larger among patients with ADHD diagnoses than those with non-ADHD diagnoses. Comparisons between PSC–AS scores and clinician reports also showed acceptable levels of agreement. Given its effectiveness in tracking attention-related symptoms, the PSC may be particularly useful as a quality assurance or treatment outcome measure for clinicians treating ADHD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2016

Child Psychiatry & Human Development 3/2016Naar de uitgave