Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

14-08-2015 | Original Article | Uitgave 3/2016

Child Psychiatry & Human Development 3/2016

Depressed Adolescents’ Pupillary Response to Peer Acceptance and Rejection: The Role of Rumination

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 3/2016
Auteurs:
Lindsey B. Stone, Jennifer S. Silk, Greg J. Siegle, Kyung Hwa Lee, Laura R. Stroud, Eric E. Nelson, Ronald E. Dahl, Neil P. Jones

Abstract

Heightened emotional reactivity to peer feedback is predictive of adolescents’ depression risk. Examining variation in emotional reactivity within currently depressed adolescents may identify subgroups that struggle the most with these daily interactions. We tested whether trait rumination, which amplifies emotional reactions, explained variance in depressed adolescents’ physiological reactivity to peer feedback, hypothesizing that rumination would be associated with greater pupillary response to peer rejection and diminished response to peer acceptance. Twenty currently depressed adolescents (12–17) completed a virtual peer interaction paradigm where they received fictitious rejection and acceptance feedback. Pupillary response provided a time-sensitive index of physiological arousal. Rumination was associated with greater initial pupil dilation to both peer rejection and acceptance, and diminished late pupillary response to peer acceptance trials only. Results indicate that depressed adolescents high on trait rumination are more reactive to social feedback regardless of valence, but fail to sustain cognitive-affective load on positive feedback.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2016

Child Psychiatry & Human Development 3/2016 Naar de uitgave