Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 13/2007

01-12-2007 | Onderzoek

Triage in de huisartsenpraktijk

Auteurs: GF Reitz, dr. P Stalenhoef, R Heg, dr. G Beusmans

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 13/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Reitz GF, Stalenhoef P, Heg R, Beusmans G. Triage in de huisartsenpraktijk. Huisarts Wet 2007;50:656-9.
Inleiding Als reactie op de door huisartsen in een drietal gezondheidscentra in Maastricht ervaren noodzaak het zeer diverse en groeiende probleemaanbod beter te structureren, hebben we een literatuuronderzoek gedaan naar het bestaan van gevalideerde triagesystemen en de effecten hiervan.
Methoden Er is een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd door raadpleging van MEDLINE, EMBASE en Cochrane Library.
Resultaten Er zijn negen onderzoeken geïncludeerd, waarvan één review en acht trials.
De drie beschreven triagesystemen betreffen respectievelijk triage door de huisarts, door de praktijkverpleegkundige en door de praktijkassistente. De huisarts kan door zelf telefonisch te triageren 50 tot 72% van de consultverzoeken exclusief telefonisch afhandelen. Op langere termijn resulteert dit in 39% minder praktijkconsulten. Triage door geschoolde verpleegkundigen (in combinatie met een kleinekwalenspreekuur) levert een reductie van 29 tot 40% van de praktijkconsulten door de huisarts op. Het beperkte Nederlandse onderzoek toonde bij triage door praktijkassistenten (in combinatie met een assistentenspreekuur) een reductie van 10% van de praktijkconsulten.
Beschouwing Triage door huisartsen of verpleegkundigen is een effectieve en waarschijnlijk veilige methode om het aantal praktijkconsulten door de huisarts te verminderen. Hoewel er al triagesystemen met assistenten in gebruik zijn, is er in de literatuur nog onvoldoende bewijs voor de effectiviteit van triage door assistenten.
Literatuur
go back to reference Bunn F, Byrne G, Kendall S. Telephone consultation and triage: effects on health care use and patient satisfaction. Cochrane Database Syst Rev. 2004 Oct 18;(4):CD004180. Bunn F, Byrne G, Kendall S. Telephone consultation and triage: effects on health care use and patient satisfaction. Cochrane Database Syst Rev. 2004 Oct 18;(4):CD004180.
go back to reference Gallagher M, Huddart T, Henderson B. Telephone triage of acute illness by a practice nurse in general practice: outcomes of care. Br J Gen Pract 1998;48:1141-5.PubMed Gallagher M, Huddart T, Henderson B. Telephone triage of acute illness by a practice nurse in general practice: outcomes of care. Br J Gen Pract 1998;48:1141-5.PubMed
go back to reference Jiwa M, Mathers N, Campbell M. The effect of GP telephone triage on numbers seeking same-day appointments, Br J Gen Pract 2002;52:390-1.PubMed Jiwa M, Mathers N, Campbell M. The effect of GP telephone triage on numbers seeking same-day appointments, Br J Gen Pract 2002;52:390-1.PubMed
go back to reference Jones K, Gilbert P. Nurse triage for house call requests in a Tynside general practice: patients’ views and effect on doctor workload. Br J Gen Pract 1998;48:1303-6.PubMed Jones K, Gilbert P. Nurse triage for house call requests in a Tynside general practice: patients’ views and effect on doctor workload. Br J Gen Pract 1998;48:1303-6.PubMed
go back to reference McKinstry B, Walker J, Campbell C, Heaney D, Wyke S. Telephone consultations to manage requests for same-day appointments: a randomised controlled trial in two practices. Br J Gen Pract 2002;52:306-10.PubMed McKinstry B, Walker J, Campbell C, Heaney D, Wyke S. Telephone consultations to manage requests for same-day appointments: a randomised controlled trial in two practices. Br J Gen Pract 2002;52:306-10.PubMed
go back to reference Richards D, Meakins J, Tawfik J, Godfrey L, Dutton E, Richardson G, et al. Nurse telephone triage for same day apointments in general practice BMJ 2002;325:1214.CrossRefPubMed Richards D, Meakins J, Tawfik J, Godfrey L, Dutton E, Richardson G, et al. Nurse telephone triage for same day apointments in general practice BMJ 2002;325:1214.CrossRefPubMed
go back to reference Richards D, Meakins J, Godfrey L, Tawfik J, Dutton E. Survey of the impact of nurse telephone triage on general practitioner activity. Br J Gen Pract 2004;54:207-10.PubMed Richards D, Meakins J, Godfrey L, Tawfik J, Dutton E. Survey of the impact of nurse telephone triage on general practitioner activity. Br J Gen Pract 2004;54:207-10.PubMed
go back to reference Drijver R, Verkooijen E, Bolhuis A. Winst door triage. Med Contact 2004;51:2031. Drijver R, Verkooijen E, Bolhuis A. Winst door triage. Med Contact 2004;51:2031.
go back to reference Spelten ER, Gubbels JW. Een medisch callcenter in de praktijk. Onderzoek naar effect en ervaring. Huisarts Wet 2003;46:543-6.CrossRef Spelten ER, Gubbels JW. Een medisch callcenter in de praktijk. Onderzoek naar effect en ervaring. Huisarts Wet 2003;46:543-6.CrossRef
Metagegevens
Titel
Triage in de huisartsenpraktijk
Auteurs
GF Reitz
dr. P Stalenhoef
R Heg
dr. G Beusmans
Publicatiedatum
01-12-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 13/2007
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03085401

Andere artikelen Uitgave 13/2007

Huisarts en wetenschap 13/2007 Naar de uitgave