Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2014 | Original Paper | Uitgave 11/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2014

Traditional and Atypical Presentations of Anxiety in Youth with Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 11/2014
Auteurs:
Connor Morrow Kerns, Philip C. Kendall, Leandra Berry, Margaret C. Souders, Martin E. Franklin, Robert T. Schultz, Judith Miller, John Herrington
Belangrijke opmerkingen
Judith Miller and John Herrington contributed equally and share last authorship.

Abstract

We assessed anxiety consistent (i.e., “traditional”) and inconsistent (i.e., “atypical”) with diagnostic and statistical manual (DSM) definitions in autism spectrum disorder (ASD). Differential relationships between traditional anxiety, atypical anxiety, child characteristics, anxiety predictors and ASD-symptomology were explored. Fifty-nine participants (7–17 years, Mage = 10.48 years; IQ > 60) with ASD and parents completed semi-structured interviews, self- and parent-reports. Seventeen percent of youth presented with traditional anxiety, 15 % with atypical anxiety, and 31 % with both. Language ability, anxious cognitions and hypersensitivity predicted traditional anxiety, whereas traditional anxiety and ASD symptoms predicted atypical anxiety. Findings suggest youth with ASD express anxiety in ways similar and dissimilar to DSM definitions. Similarities support the presence of comorbid anxiety disorders in ASD. Whether dissimilarities are unique to ASD requires further examination.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2014 Naar de uitgave