TODO: Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Toetsen en beoordelen

Auteurs : Nicolien van Halem, Tera Stuut, Henny Verbeek

Gepubliceerd in: De werkbegeleider in zorg en welzijn

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk gaat over de begrippen toetsen en beoordelen en wat die betekenen voor het ontwikkelen van competenties. Beroepsgericht toetsen dwingt de opleiding om de weg naar de toetsen (oftewel het onderwijs) ook beroepsgericht in te richten. De praktijk heeft een belangrijke rol gekregen bij het opleiden en vervolgens bij het toetsen en beoordelen. Toetsing gaat over alle stappen die gezet worden in het toetsproces. Beoordelen is een van de vele stappen daarvan. Beoordelen moet volgens vaste regels gebeuren. In dit hoofdstuk besteden we daarom aandacht aan de gehele beoordelingscyclus. We geven praktische handvatten voor het beoordelen van verschillende toetsvormen, kwalificerend beoordelen met behulp van de VROEG WACKER NU-methode. We bespreken de kwaliteitseisen van toetsen en beoordelen. We gaan in op hoe je toetsangst kunt herkennen en wat je kunt doen om studenten met toetsangst te begeleiden. We sluiten af met de verschillende verantwoordelijkheden voor het toetsproces.
Voetnoten
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Toetsen en beoordelen
Auteurs
Nicolien van Halem
Tera Stuut
Henny Verbeek
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2563-4_6