Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Werkbegeleiden in de praktijk

Auteurs : Nicolien van Halem, Tera Stuut, Henny Verbeek

Gepubliceerd in: De werkbegeleider in zorg en welzijn

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk gaat in op de kunst van het werkbegeleiden. Hoe breng je het vak over op de student en op een nieuwe medewerker? De basis is een goed leerklimaat. We besteden aandacht aan de praktische vaardigheden die je als werkbegeleider inzet bij de begeleiding van de student, zoals gespreksvaardigheden en hoe je de student helpt bij reflecteren op haar handelen. In dit hoofdstuk staan richtlijnen voor het geven van demonstratie en instructie en het begeleiden bij het oefenen van een vaardigheid. Een van de belangrijkste taken van een werkbegeleider is het leerproces monitoren. Er is ook aandacht voor begeleiden van het aanleren van een goede beroepshouding, in de situatie dat een student alleen werkt (stand-aloneleren) en voor oplossingsgericht begeleiden bij het omgaan met problemen, zoals faalangst. Dit hoofdstuk correspondeert met het onderdeel Begeleiding van het BPV-protocol van SBB.
Voetnoten
1
Bewerking uit: Werkbegeleiding en coaching (Morsink 2002).
 
Literatuur
go back to reference Bannink, F. (2015). Oplossingsgerichte vragen. Amsterdam: Pearson. Bannink, F. (2015). Oplossingsgerichte vragen. Amsterdam: Pearson.
go back to reference Caufman, L. (2015). Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs. Den Haag: Boom Lemma. Caufman, L. (2015). Handboek oplossingsgericht werken in het onderwijs. Den Haag: Boom Lemma.
go back to reference Grotendorst, A. (2007). Verleiden tot leren in het werk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Grotendorst, A. (2007). Verleiden tot leren in het werk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Korthagen, F. (2015). Docenten leren reflecteren. Den Haag: Boom Lemma. Korthagen, F. (2015). Docenten leren reflecteren. Den Haag: Boom Lemma.
go back to reference Metselaar, E., Cozijnsen, A., et al. (2016). Van weerstand naar veranderbereidheid. Heemstede: Holland Business Publications. Metselaar, E., Cozijnsen, A., et al. (2016). Van weerstand naar veranderbereidheid. Heemstede: Holland Business Publications.
go back to reference Morsink, I. (2002). Werkbegeleiding en coaching hbo. Skillslab-serie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Morsink, I. (2002). Werkbegeleiding en coaching hbo. Skillslab-serie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Van Alten, J. P. (2011). In P. W. J. Schramade, J. G. L. Thijssen (Red.), Handboek effectief opleiden. ’s Gravenhage: Delwel. Van Alten, J. P. (2011). In P. W. J. Schramade, J. G. L. Thijssen (Red.), Handboek effectief opleiden. ’s Gravenhage: Delwel.
go back to reference Van Halem, N. (2008). Actief leren voor een beroep. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Van Halem, N. (2008). Actief leren voor een beroep. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Brand, M. (2018). Het groot stageboek voor werkgevers. Zaltbommel: Haystack Uitgevers. Brand, M. (2018). Het groot stageboek voor werkgevers. Zaltbommel: Haystack Uitgevers.
go back to reference SBB (2019). Reglement erkenning leerbedrijven Modelprofiel Praktijkopleider (2019). Zoetermeer: SBB. SBB (2019). Reglement erkenning leerbedrijven Modelprofiel Praktijkopleider (2019). Zoetermeer: SBB.
Metagegevens
Titel
Werkbegeleiden in de praktijk
Auteurs
Nicolien van Halem
Tera Stuut
Henny Verbeek
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2563-4_5