Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Toetsen en beoordelen

Auteurs : Nicolien van Halem, Tera Stuut, Henny Verbeek

Gepubliceerd in: De werkbegeleider in zorg en welzijn

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk gaat over de begrippen toetsen en beoordelen en wat die betekenen voor het ontwikkelen van competenties. Beoordelen in het competentiegerichte leren is een ijkpunt voor een student: aan de hand van beoordelingen en toetsen kan zij bepalen wat zij beheerst en nog moet ontwikkelen. Er wordt uitgelegd wat de verschillen zijn tussen kwalificerend, ontwikkelingsgericht, beoordelen en formatief en summatief beoordelen.
Omdat beoordelen zo belangrijk is, moet het volgens vaste regels gebeuren. In dit hoofdstuk besteden we daarom aandacht voor de gehele beoordelingscyclus. Een student moet van tevoren weten wat er beoordeeld wordt, hoe er beoordeeld wordt en om wat voor soort beoordeling het gaat, zodat zij zich optimaal kan voorbereiden.
Dit hoofdstuk bevat praktische handvatten voor het beoordelen van verschillende toetsvormen, kwalificerend beoordelen met behulp van de WACKER-methode en de beoordeling van de student bij stand alone-leren.
We bespreken hoe je toetsangst kunt herkennen en wat je kunt doen om studenten met toetsangst te begeleiden. We sluiten af met de verschillende verantwoordelijkheden voor het toetsproces. Alle betrokkenen hebben een rol om te zorgen dat dit proces eerlijk en betrouwbaar verloopt: de student, de school, de praktijk en de inspectie van onderwijs.
Voetnoten
1
De sectorkamer voor zorg, welzijn en sport is onderdeel van SBB (voorheen Calibris).
 
Literatuur
go back to reference Calibris (2010). Waaier Competentiegerichte Beoordelingsvormen. Bunnik: Calibris. Calibris (2010). Waaier Competentiegerichte Beoordelingsvormen. Bunnik: Calibris.
go back to reference Calibris (2011). Staalkaart, handreiking en checklist. Bunnik: Calibris. Calibris (2011). Staalkaart, handreiking en checklist. Bunnik: Calibris.
go back to reference Klarus, R., & Creemers, M. (2006). Goed beoordelen is ook een vak! In Bekwaamheid op de proef gesteld (h. 13). Themaboek Onderwijs & gezondheidszorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Klarus, R., & Creemers, M. (2006). Goed beoordelen is ook een vak! In Bekwaamheid op de proef gesteld (h. 13). Themaboek Onderwijs & gezondheidszorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Kolb, D. A. (1984). Experimental learning: Experience as the source of learning and development. Englewood-Cliffs: Prentice Hall. Kolb, D. A. (1984). Experimental learning: Experience as the source of learning and development. Englewood-Cliffs: Prentice Hall.
go back to reference Prinsen, H. (2013). Trainersboek, faalangst, examenvrees en sociale vaardigheden. Houten: Uitgeverij LannooCampus. Prinsen, H. (2013). Trainersboek, faalangst, examenvrees en sociale vaardigheden. Houten: Uitgeverij LannooCampus.
go back to reference Ruijters, M. (2012). Liefde voor leren. Deventer: Kluwer. Ruijters, M. (2012). Liefde voor leren. Deventer: Kluwer.
go back to reference SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling). (2015). Beroepsrubrics zorg en welzijn. Enschede: SLO. SLO (nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling). (2015). Beroepsrubrics zorg en welzijn. Enschede: SLO.
Metagegevens
Titel
Toetsen en beoordelen
Auteurs
Nicolien van Halem
Tera Stuut
Henny Verbeek
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1212-2_6