Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Gezinstherapie Wereldwijd 1/2021

28-01-2021

Therapeut begeleide online behandeling voor gedragsproblemen bij kinderen van gezinnen in landelijke en stedelijke regio’s: twee gerandomiseerde, gecontroleerde studies

Auteurs: Mark R. Dadds, Christina Thai, Antonio Mendoza Diaz, Joshua Broderick, Caroline Moul, Lucy A. Tully, David J. Hawes, Suzanne Davies, Katherine Burchfield, Lindsay Cane

Gepubliceerd in: Gezinstherapie Wereldwijd | Uitgave 1/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Doel: In twee gerandomiseerde, gecontroleerde studies is onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een online- versus face-to-face (FTF) interventie voor ouders van kinderen met gedragsproblemen. Beide interventies zijn erop gericht om de gedragsproblemen bij kinderen te verminderen, en op de verbetering van nog wat andere ouder- en kind uitkomsten. Methode: Voor studie 1 kwamen gezinnen (n = 133) met een kind van tussen de drie en negen jaar met een volledige of subklinische diagnose van oppositioneel opstandige of een gedragsstoornis naar Sidney (Australië). Daar vond een taxatie plaats en een randomisatie voor ofwel AccessEI – een zes tot tien weken durend therapeut begeleid online ouderprogramma – of voor hetzelfde programma, maar dan face-to-face (FTF) van een week. Om te controleren voor onontkoombare verschillen in de behandeldosis van deze twee behandelprogramma’s, is een tweede studie gedaan. Hierin werden stedelijke gezinnen (n = 73) met een kind van tussen de drie en veertien jaar – gezinnen die voldeden aan dezelfde criteria als in studie 1 – willekeurig toegewezen aan de AccessEI- of de FTF-behandeling. Resultaten: Beide studies laten grote effectgroottes zien op de verbetering wat betreft de diagnose van het kind, en op de scores die de moeders in vragenlijsten geven voor het gedrag van hun kind. Dit effect geldt voor beide interventies na de behandeling en bij de follow-up na drie maanden, zonder verschil tussen de twee behandelcondities. Daarnaast zijn middelmatige effectgroottes gevonden voor verbetering van de psychische gezondheid van de ouders, met ook daarin geen verschil tussen de behandelcondities. Conclusie: de effecten van de online therapeut begeleide ouderinterventie – gericht op de behandeling van gedragsproblemen bij kinderen – waren vergelijkbaar met die van een FTF-interventie. Dit impliceert dat de voor landelijk gevestigde gezinnen meer toegankelijke online behandeling evengoed effectief is.
Literatuur
go back to reference Chou, T., Bry, L. J., & Comer, J. S. (2017). Overcoming traditional barriers only to encounter new ones: doses of caution and direction as technology-enhanced treatments begin to “go live. Clinical Psychology: Science and Practice, 24, 241–244. https://doi.org/10.1111/cpsp.12196.CrossRef Chou, T., Bry, L. J., & Comer, J. S. (2017). Overcoming traditional barriers only to encounter new ones: doses of caution and direction as technology-enhanced treatments begin to “go live. Clinical Psychology: Science and Practice, 24, 241–244. https://​doi.​org/​10.​1111/​cpsp.​12196.CrossRef
go back to reference Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2e druk.). Hillsdale: Erlbaum. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2e druk.). Hillsdale: Erlbaum.
go back to reference Comer, J. S., Furr, J. M., Miguel, E. M., Cooper-Vince, C. E., Carpenter, A. L., Elkins, R. M., Chase, R., et al. (2017). Remotely delivering real-time parent training to the home: An initial randomized trial of Internetdelivered parent-child interaction therapy (I-PCIT). Journal of Consulting and Clinical Psychology, 85, 909–917. https://doi.org/10.1037/ccp0000230.CrossRefPubMed Comer, J. S., Furr, J. M., Miguel, E. M., Cooper-Vince, C. E., Carpenter, A. L., Elkins, R. M., Chase, R., et al. (2017). Remotely delivering real-time parent training to the home: An initial randomized trial of Internetdelivered parent-child interaction therapy (I-PCIT). Journal of Consulting and Clinical Psychology, 85, 909–917. https://​doi.​org/​10.​1037/​ccp0000230.CrossRefPubMed
go back to reference Dadds, M. R., & Hawes, D. J. (2006). Integrated family intervention for child conduct problems: a behaviour-attachment-systems intervention for parents. Queensland: Australian Academic Press. Dadds, M. R., & Hawes, D. J. (2006). Integrated family intervention for child conduct problems: a behaviour-attachment-systems intervention for parents. Queensland: Australian Academic Press.
go back to reference Dunn, L. M., & Dunn, D. M. (2007). PPVT-4: peabody picture vocabulary test. Minneapolis: Pearson Assessments. Dunn, L. M., & Dunn, D. M. (2007). PPVT-4: peabody picture vocabulary test. Minneapolis: Pearson Assessments.
go back to reference Holland, D., & Dadds, M. (1997). The diagnostic interview schedule for children, adolescents, and parents. Brisbane: Griffith University. Holland, D., & Dadds, M. (1997). The diagnostic interview schedule for children, adolescents, and parents. Brisbane: Griffith University.
go back to reference Wechsler, D. (1991). WISC-III: wechsler intelligence scale for children: manual. San Antonio: Psychological Corporation. Wechsler, D. (1991). WISC-III: wechsler intelligence scale for children: manual. San Antonio: Psychological Corporation.
go back to reference Wechsler, D. (2012). Wechsler preschool and primary scale of intelligence (4e druk.). San Antonio: Psychological Corporation. Wechsler, D. (2012). Wechsler preschool and primary scale of intelligence (4e druk.). San Antonio: Psychological Corporation.
Metagegevens
Titel
Therapeut begeleide online behandeling voor gedragsproblemen bij kinderen van gezinnen in landelijke en stedelijke regio’s: twee gerandomiseerde, gecontroleerde studies
Auteurs
Mark R. Dadds
Christina Thai
Antonio Mendoza Diaz
Joshua Broderick
Caroline Moul
Lucy A. Tully
David J. Hawes
Suzanne Davies
Katherine Burchfield
Lindsay Cane
Publicatiedatum
28-01-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Gezinstherapie Wereldwijd / Uitgave 1/2021
Print ISSN: 1566-0206
Elektronisch ISSN: 1876-5874
DOI
https://doi.org/10.1007/s12440-021-00139-9

Andere artikelen Uitgave 1/2021

Gezinstherapie Wereldwijd 1/2021 Naar de uitgave

EditorialNotes

Ten geleide