Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Gezinstherapie Wereldwijd 1/2021

01-02-2021

Een onderzoek naar de emotionele ervaring van moeders die een bewezen effectieve opvoedingsinterventie afronden: een ‘grounded theory’-analyse

Auteurs: Sarah N. Wolford, Kendal Holtrop

Gepubliceerd in: Gezinstherapie Wereldwijd | Uitgave 1/2021

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Opvoedingsinterventies zijn een goed onderzochte behandeling voor het aanpakken van gedragsproblemen van kinderen, en deze blijken daarnaast ook een positief effect te hebben op de psychosociale gezondheid van de ouders. Toch is er nog weinig bekend over de veranderingen die in de loop van zo’n interventie optreden in de emotionele ervaring van verzorgers die deze behandeling volgen. Daarom hebben we voor deze studie de emotionele ervaringen onderzocht van moeders na afloop van hun deelname aan een bewezen effectieve opvoedingsinterventie. De onderzoekers voerden daarvoor een secundaire analyse uit van bestaande kwalitatieve data. De steekproef bestond uit 17 moeders die eerder de opvoedingsinterventie GenerationPMTO hadden gevolgd, en bij wie semigestructureerde interviews werden afgenomen. De data-analyse volgde de grounded theory-benadering (gefundeerde theoriebenadering, red.) en deze bestond uit een procedure met achtereenvolgens open, axiale en selectieve codering, waarbij gebruik werd gemaakt van de methode van constante vergelijking. De bevindingen geven aan dat de emotionele ervaringen van de moeders drie afzonderlijke, maar onderling samenhangende fasen doorliepen: vóór PMTO werden hun ervaringen gekenmerkt door ‘opvoeden in tijden van crisis’ (fase 1); tijdens PMTO trad er bij de moeders een overgang naar crisisstabilisatie op (fase 2), en na afloop van PMTO beschreven ze ervaringen van beginnend herstel en veerkracht (fase 3). De emotionele ervaringen van de moeders tijdens die drie fasen deden zich voor in drie contextuele domeinen: (a) het individuele (intrapersoonlijke) niveau, (b) het niveau van de ouder-kindrelatie, en (c) het bredere, systemische niveau. De resultaten benadrukken de dynamische en evoluerende aard van de emotionele ervaring van moeders tijdens de verschillende stadia van het interventieproces, en suggereren hoe die ervaringen mogelijk samenhangen met de bevordering van effectieve opvoedingsmethoden en positieve uitkomsten bij kinderen.
Literatuur
go back to reference Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research (3e druk.). Los Angeles: SAGE. Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research (3e druk.). Los Angeles: SAGE.
go back to reference DeGarmo, D. S., Patterson, G. R., & Forgatch, M. S. (2004). How do outcomes in a specified parent training intervention maintain or wane over time? Prevention Science, 5, 73–89.CrossRef DeGarmo, D. S., Patterson, G. R., & Forgatch, M. S. (2004). How do outcomes in a specified parent training intervention maintain or wane over time? Prevention Science, 5, 73–89.CrossRef
go back to reference Forgatch, M. S., & Domenech Rodriguez, M. M. (2016). Interrupting coercion: The iterative loops among theory, science, and practice. In T. J. Dishion & J. J. Snyder (red.), The Oxford handbook of coercive relationship dynamics (pag. 194–214). New York: Oxford University Press. Forgatch, M. S., & Domenech Rodriguez, M. M. (2016). Interrupting coercion: The iterative loops among theory, science, and practice. In T. J. Dishion & J. J. Snyder (red.), The Oxford handbook of coercive relationship dynamics (pag. 194–214). New York: Oxford University Press.
go back to reference Forgatch, M. S., & Gewirtz, A. H. (2017). The evolution of the oregon model of parent management training: an intervention for antisocial behavior in children and adolescents. In J. R. Weisz & A. E. Kazdin (red.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (3e druk. pag. 85–102). New York: Guilford. Forgatch, M. S., & Gewirtz, A. H. (2017). The evolution of the oregon model of parent management training: an intervention for antisocial behavior in children and adolescents. In J. R. Weisz & A. E. Kazdin (red.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (3e druk. pag. 85–102). New York: Guilford.
go back to reference Forgatch, M. S., & Patterson, G. R. (2010). Parent management training—Oregon Model: An intervention for antisocial behavior in children and adolescents. In J. R. Weisz & A. E. Kazdin (red.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (2e druk. pag. 159–178). New York: Guilford. Forgatch, M. S., & Patterson, G. R. (2010). Parent management training—Oregon Model: An intervention for antisocial behavior in children and adolescents. In J. R. Weisz & A. E. Kazdin (red.), Evidence-based psychotherapies for children and adolescents (2e druk. pag. 159–178). New York: Guilford.
go back to reference Forgatch, M. S., & Stoolmiller, M. (1994). Emotions as contexts for adolescent delinquency. Journal of Research on Adolescence, 4, 601–614.CrossRef Forgatch, M. S., & Stoolmiller, M. (1994). Emotions as contexts for adolescent delinquency. Journal of Research on Adolescence, 4, 601–614.CrossRef
go back to reference Fusch, P. I., & Ness, L. R. (2015). Are we there yet? Data saturation in qualitative research. The Qualitative Report, 20, 1408–1416. Fusch, P. I., & Ness, L. R. (2015). Are we there yet? Data saturation in qualitative research. The Qualitative Report, 20, 1408–1416.
go back to reference Glaser, B. G., & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago: Aldine. Glaser, B. G., & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago: Aldine.
go back to reference Havighurst, S. S., Wilson, K. R., Harley, A. E., Prior, M. R., & Kehoe, C. (2010). Tuning in to kids: Improving emotion socialization practices in parents of preschool children—findings from a community trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, 1342–1350.CrossRef Havighurst, S. S., Wilson, K. R., Harley, A. E., Prior, M. R., & Kehoe, C. (2010). Tuning in to kids: Improving emotion socialization practices in parents of preschool children—findings from a community trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51, 1342–1350.CrossRef
go back to reference Kazdin, A. E. (1994). Behavior modification in applied settings. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing. Kazdin, A. E. (1994). Behavior modification in applied settings. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing.
go back to reference Kimonis, E. R., Frick, P. J., & McMahon, R. J. (2014). Conduct and oppositional defiant disorders. In E. J. Mash & R. A. Barkley (red.), Child psychopathology (pag. 145–179). New York: Guilford. Kimonis, E. R., Frick, P. J., & McMahon, R. J. (2014). Conduct and oppositional defiant disorders. In E. J. Mash & R. A. Barkley (red.), Child psychopathology (pag. 145–179). New York: Guilford.
go back to reference Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park: SAGE.CrossRef Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park: SAGE.CrossRef
go back to reference Maughan, D. R., Christiansen, E., Jenson, W. R., Olympia, D., & Clark, E. (2005). Behavioral parent training as a treatment for externalizing behaviors and disruptive behavior disorders: a meta-analysis. School Psychology Review, 34, 267–286.CrossRef Maughan, D. R., Christiansen, E., Jenson, W. R., Olympia, D., & Clark, E. (2005). Behavioral parent training as a treatment for externalizing behaviors and disruptive behavior disorders: a meta-analysis. School Psychology Review, 34, 267–286.CrossRef
go back to reference Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3e druk.). Thousand Oaks: SAGE. Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3e druk.). Thousand Oaks: SAGE.
go back to reference Strauss, A. L., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2e druk.). Thousand Oaks: SAGE. Strauss, A. L., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2e druk.). Thousand Oaks: SAGE.
go back to reference Weisz, J. R., & Kazdin, A. E. (red.). (2010). Evidence-based psychotherapies for children and adolescents. New York: Guilford. Weisz, J. R., & Kazdin, A. E. (red.). (2010). Evidence-based psychotherapies for children and adolescents. New York: Guilford.
Metagegevens
Titel
Een onderzoek naar de emotionele ervaring van moeders die een bewezen effectieve opvoedingsinterventie afronden: een ‘grounded theory’-analyse
Auteurs
Sarah N. Wolford
Kendal Holtrop
Publicatiedatum
01-02-2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Gezinstherapie Wereldwijd / Uitgave 1/2021
Print ISSN: 1566-0206
Elektronisch ISSN: 1876-5874
DOI
https://doi.org/10.1007/s12440-021-00144-y

Andere artikelen Uitgave 1/2021

Gezinstherapie Wereldwijd 1/2021 Naar de uitgave

EditorialNotes

Ten geleide