Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2006 | Uitgave 3/2006

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2006

The Short Mood and Feelings Questionnaire (SMFQ): A Unidimensional Item Response Theory and Categorical Data Factor Analysis of Self-Report Ratings from a Community Sample of 7-through 11-Year-Old Children

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 3/2006
Auteurs:
Carla Sharp, Ian M. Goodyer, Tim J. Croudace
Item response theory (IRT) and categorical data factor analysis (CDFA) are complementary methods for the analysis of the psychometric properties of psychiatric measures that purport to measure latent constructs. These methods have been applied to relatively few child and adolescent measures. We provide the first combined IRT and CDFA analysis of a clinical measure (the Short Mood and Feelings Questionnaire—SMFQ) in a community sample of 7-through 11-year-old children. Both latent variable models supported the internal construct validity of a single underlying continuum of severity of depressive symptoms. SMFQ items discriminated well at the more severe end of the depressive latent trait. Item performance was not affected by age, although age correlated significantly with latent SMFQ scores suggesting that symptom severity increased within the age period of 7–11. These results extend existing psychometric studies of the SMFQ and confirm its scaling properties as a potential dimensional measure of symptom severity of childhood depression in community samples.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2006

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2006 Naar de uitgave