Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2014 | Original Article | Uitgave 3/2014

Child Psychiatry & Human Development 3/2014

The Predictive Utility of Conduct Disorder Symptoms in Preschool Children: A 3-Year Follow-Up Study

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 3/2014
Auteurs:
Benjamin Rolon-Arroyo, David H. Arnold, Elizabeth A. Harvey

Abstract

Conduct disorder (CD) symptoms often emerge during the preschool years, but it is not clear whether they predict later symptoms. The present study examined whether age 3 CD symptoms predict age 6 CD symptoms beyond oppositional defiant disorder (ODD) and attention-deficit/hyperactivity disorder—hyperactive/impulsive (ADHD—HI) symptoms. Participants were 216 preschool children (M Age  = 44.19 months), including an externalizing sample (n = 161) and a comparison group (n = 55). Parents were administered a diagnostic interview when children were 3 years old and again 3 years later. The externalizing sample exhibited more CD symptoms than the comparison sample. In the externalizing sample, initial CD symptoms predicted later CD symptoms above and beyond ODD and ADHD HI symptoms; this relation was stronger for boys than for girls. Stealing, property destruction, and fighting independently predicted later CD symptoms. CD symptoms also predicted subsequent ADHD HI symptoms and predicted ODD symptoms at a level that approached significance. Results support the predictive validity of CD symptoms in preschool.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2014

Child Psychiatry & Human Development 3/2014 Naar de uitgave