Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2012 | Original Paper | Uitgave 9/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2012

The Development of Facial Gender Categorization in Individuals with and without Autism: The Impact of Typicality

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 9/2012
Auteurs:
Mark S. Strauss, Lisa C. Newell, Catherine A. Best, Sarah F. Hannigen, Holly Zajac Gastgeb, Joyce L. Giovannelli

Abstract

While much research has examined the development of facial recognition abilities, less is known about the ability of individuals with and without autism to categorize facial gender. The current study tested gender categorization abilities in high-functioning children (5–7 and 8–12 years), adolescents (13–17 years), and adults (18–53 years) with autism and matched controls. Naturalistic videos depicted faces that were either typical or less typical of each gender. Both groups improved in their performance across development. However, control children reached expertise that was similar to control adults by 8–12 years; whereas, adults with autism never reached this level of expertise, particularly with less typical gender faces. Results suggest that individuals with autism employ different face processing mechanisms than typically developing individuals.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 9/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 9/2012 Naar de uitgave