Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2012 | Original Paper | Uitgave 6/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2012

The Association Between Repetitive, Self-Injurious and Aggressive Behavior in Children With Severe Intellectual Disability

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 6/2012
Auteurs:
Chris Oliver, Jane Petty, Loraine Ruddick, Monique Bacarese-Hamilton

Abstract

We evaluated the independent association between adaptive behavior, communication and repetitive or ritualistic behaviors and self-injury, aggression and destructive behavior to identify potential early risk markers for challenging behaviors. Data were collected for 943 children (4–18 years, M = 10.88) with severe intellectual disabilities. Odds ratio analyses revealed that these characteristics generated risk indices ranging from 2 to 31 for the presence and severity of challenging behaviors. Logistic regressions revealed that high frequency repetitive or ritualistic behavior was associated with a 16 times greater risk of severe self-injury and a 12 times greater risk of showing two or more severe challenging behaviors. High frequency repetitive or ritualistic behaviors independently predict challenging behavior and have the potential to be early risk markers for self-injury and aggression of clinical significance.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2012 Naar de uitgave