Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Statistiek: argumentatiemiddel bij pedagogische vragen

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

In dit hoofdstuk wordt de rol van statistiek in het pedagogisch onderzoek belicht. De voornaamste stelling is dat statistiek bedoeld is om numerieke onderbouwing te verschaffen aan inhoudelijke beweringen gebruikmakend van principiële argumentatie. Statistiek vervult de rol van waakhond bij het generaliseren van steekproef naar populatie, geeft manieren hoe om te gaan met spelingen van het lot in diverse omstandigheden, maakt beschrijvingen mogelijk van verzamelingen gegevens en kent manieren om naar verbanden te kunnen speuren. Deze rollen van de statistiek worden in dit hoofdstuk toegelicht aan de hand van gegevens van de Vreemde Situatie

.

Metagegevens
Titel
Statistiek: argumentatiemiddel bij pedagogische vragen
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_4