Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Cultuurvergelijkende pedagogiek: nachtelijk huilen en gehechtheid in de kibboets$$$ en

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Kibboetsen in Israël hebben een voor de pedagogiek belangrijk natuurlijk experiment uitgevoerd, door gedurende tientallen jaren een vorm van opvoeden buiten gezinsverband te praktiseren. In sommige kibboetsen is men zover gegaan dat kinderen ook de nacht met elkaar doorbrachten, zonder de eigen ouders in de buurt. De praktijk van collectief overnachten is onderwerp geweest van een quasi-experimenteel onderzoek naar het effect op de kwaliteit van gehechtheid tussen ouders en kinderen. Dit onderzoek bij 48 ouder-kindparen toonde aan dat collectief overnachten leidt tot een grotere kans op onveilig-afwerende gehechtheid. Vergelijken we collectief overnachten met andere vormen van meervoudig opvoederschap in andere culturen, dan valt op dat geen andere cultuur de praktijk kent om kinderen ’s nachts bij de ouders weg te houden. De bevindingen tonen aan dat nachtelijke ervaringen een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van kinderen. Hiermee zou men rekening kunnen houden bij adviezen aan ouders over hoe om te gaan met nachtelijke huilpartijen

.

Metagegevens
Titel
Cultuurvergelijkende pedagogiek: nachtelijk huilen en gehechtheid in de kibboets$$$ en
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_5