Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Onderwijsgeschiedenis: methoden en Bronnen

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Verschillende redenen zijn denkbaar om onderwijshistorisch onderzoek te verrichten. Na een schets van motieven volgt in dit hoofdstuk een beschrijving van drie methodische hoofdwegen om onderwijshistorisch onderzoek te doen. Vervolgens wordt kort stilgestaan bij het rijke arsenaal aan bronnen waarvan een historisch pedagoog gebruik kan maken ter bestudering van het denken en doen in de dagelijkse opvoedings- en onderwijspraktijk. Daarna wordt ‘straffen’ als disciplinemiddel in opvoeding en onderwijs besproken vanuit een cultuurhistorisch en internationaal perspectief. Ten slotte enkele woorden over de richting waarin het historisch pedagogisch onderzoek zich lijkt te ontwikkelen

.

Metagegevens
Titel
Onderwijsgeschiedenis: methoden en Bronnen
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_3