Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-1999 | Artikelen

Sprongen en catastrofes

Auteur: Dr. J. B. Hoeksma

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/1999

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De cusp is een model ontleend aan de catastrofetheorie. In ontwikkelingspsychologisch onderzoek wordt het model toegepast om inzicht te verwerven in stadiaovergangen. In deze bijdrage worden een aantal begrippen uit de catastrofetheorie uitgelegd, onder andere aan de hand van het verschijnsel verliefdheid. Daarna wordt de geometrie van de cusp toegelicht, gevolgd door twee empirische toepassingen. Tot slot wordt ingegaan op het belang en de reikwijdte van het model.
Literatuur
go back to reference Boom, J. (1993). The concept developmental stage. Proefschrift. Utrecht: Universiteit Utrecht. Boom, J. (1993). The concept developmental stage. Proefschrift. Utrecht: Universiteit Utrecht.
go back to reference Casti, J.L. (1992). Reality rules I: Picturing the world in mathematics. The fundamentals. New York: Wiley. Casti, J.L. (1992). Reality rules I: Picturing the world in mathematics. The fundamentals. New York: Wiley.
go back to reference Casti, J.L. (1996). Five golden rules. New York: Wiley. Casti, J.L. (1996). Five golden rules. New York: Wiley.
go back to reference Castrigiano, D.P.L. & Hayes, S.A. (1993). Catastrophe theory. Reading, Massachusetts: Addison-Wesley. Castrigiano, D.P.L. & Hayes, S.A. (1993). Catastrophe theory. Reading, Massachusetts: Addison-Wesley.
go back to reference Cobb, L. (1980). Estimation theory for the Cusp Catastrophe Model. In Proc. section on survey research methods (pp. 772-776). Washington DC: Amer. Stat. Assn. Cobb, L. (1980). Estimation theory for the Cusp Catastrophe Model. In Proc. section on survey research methods (pp. 772-776). Washington DC: Amer. Stat. Assn.
go back to reference Gilmore, R. (1981). Catastrophe theory for scientists and engineers. New York: Wiley. Gilmore, R. (1981). Catastrophe theory for scientists and engineers. New York: Wiley.
go back to reference Ruhland, R. (1998). Going the distance: A non-linear approach to change in language development. Proefschrift. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen. Ruhland, R. (1998). Going the distance: A non-linear approach to change in language development. Proefschrift. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen.
go back to reference Thom, R. (1975). Structural stability and morphogenesis. Reading, MA: W.A. Benjamin Co. Thom, R. (1975). Structural stability and morphogenesis. Reading, MA: W.A. Benjamin Co.
go back to reference Thomas, R.M. (1996). Comparing theories of child development. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company. Thomas, R.M. (1996). Comparing theories of child development. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company.
go back to reference Van der Maas, H.L.J. (1993). Catastrophe analysis of stagewise cognitive development: model, method and applications. Proefschrift. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam. Van der Maas, H.L.J. (1993). Catastrophe analysis of stagewise cognitive development: model, method and applications. Proefschrift. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.
go back to reference Van der Maas, H.L.J. & Molenaar, P.C.M. (1992). Stagewise cognitive development: an application of Catastrophe Theory. Psychological Review, 99, 393-417. Van der Maas, H.L.J. & Molenaar, P.C.M. (1992). Stagewise cognitive development: an application of Catastrophe Theory. Psychological Review, 99, 393-417.
go back to reference Wimmers, R.H. (1996). Grasping developmental change. Proefschrift. Amsterdam: Vrije Universiteit. Wimmers, R.H. (1996). Grasping developmental change. Proefschrift. Amsterdam: Vrije Universiteit.
Metagegevens
Titel
Sprongen en catastrofes
Auteur
Dr. J. B. Hoeksma
Publicatiedatum
01-09-1999
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/1999
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03060738

Andere artikelen Uitgave 3/1999

Kind en adolescent 3/1999 Naar de uitgave