Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

05-02-2015 | Perception In Autism | Uitgave 5/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2016

Sensory Symptoms and Processing of Nonverbal Auditory and Visual Stimuli in Children with Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 5/2016
Auteurs:
Claire R. Stewart, Sandra S. Sanchez, Emily L. Grenesko, Christine M. Brown, Colleen P. Chen, Brandon Keehn, Francisco Velasquez, Alan J. Lincoln, Ralph-Axel Müller
Belangrijke opmerkingen
Claire R. Stewart and Sandra S. Sanchez have contributed equally to this study.

Abstract

Atypical sensory responses are common in autism spectrum disorder (ASD). While evidence suggests impaired auditory–visual integration for verbal information, findings for nonverbal stimuli are inconsistent. We tested for sensory symptoms in children with ASD (using the Adolescent/Adult Sensory Profile) and examined unisensory and bisensory processing with a nonverbal auditory–visual paradigm, for which neurotypical adults show bisensory facilitation. ASD participants reported more atypical sensory symptoms overall, most prominently in the auditory modality. On the experimental task, reduced response times for bisensory compared to unisensory trials were seen in both ASD and control groups, but neither group showed significant race model violation (evidence of intermodal integration). Findings do not support impaired bisensory processing for simple nonverbal stimuli in high-functioning children with ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2016 Naar de uitgave