Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Neuropraxis 1/2011

01-02-2011

Schrijven, visuomotorische integratie en lichte neurologische disfuncties in de schoolleeftijd

Auteurs: Mw. drs. J.F. van Hoorn, dr. C.G.B Maathuis, mw. drs. L.H. Peters, mw. prof. dr. M. Hadders-Algra

Gepubliceerd in: Neuropraxis | Uitgave 1/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

De neurologische conditie van een kind speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van motorisch gedrag, in het bijzonder bij de ontwikkeling van adequate complexe motorische vaardigheden. Er is weinig bekend over de relatie tussen de neurologie en met name de aan-of afwezigheid van lichte neurologische disfuncties (minor neurological dysfunction; MND) en handschrift. Hetzelfde geldt voor de relatie tussen neurologie en visuomotorische integratie. Veel kinderen hebben moeite met schrijven; de prevalentie van schrijfproblemen varieert van tien tot 30 procent (Karlsdottir & Stefansson, 2002). Schrijven is een belangrijke vaardigheid die gerelateerd is aan de schoolprestaties en het zelfvertrouwen van een kind. Schrijfproblemen komen vaak voor bij kinderen metDevelopmental Coordination Disorder (DCD)
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disordersed. Washington, DC: American Psychiatric Association . American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disordersed. Washington, DC: American Psychiatric Association .
go back to reference Beery, K.E. (1997). Administration, Scoring and Teaching Manual for the Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration with Supplemental Developmental Tests of Visual Perception and Motor Coordination. New Jersey: Modern Curriculum Press. Beery, K.E. (1997). Administration, Scoring and Teaching Manual for the Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration with Supplemental Developmental Tests of Visual Perception and Motor Coordination. New Jersey: Modern Curriculum Press.
go back to reference De Ajuriaguerra, J., Auzias, M., Coumes, F. et al. (1979). L'écriture de L'enfant: L'évolution de L'écriture et ses Difficultés. 3rd ed. Parijs: Delachaux & Niestlé. De Ajuriaguerra, J., Auzias, M., Coumes, F. et al. (1979). L'écriture de L'enfant: L'évolution de L'écriture et ses Difficultés. 3rd ed. Parijs: Delachaux & Niestlé.
go back to reference Hadders-Algra, M. (2010). Variation and Variability: Key Words in Human Motor Development. Physical Therapy, Oct 21 . (Epub ahead of print). Hadders-Algra, M. (2010). Variation and Variability: Key Words in Human Motor Development. Physical Therapy, Oct 21 . (Epub ahead of print).
go back to reference Hadders-Algra M. (2010). The neurological Examination of the Child with Minor Neurological Dysfunction.ed. Groningen: Mac Keith Press. Hadders-Algra M. (2010). The neurological Examination of the Child with Minor Neurological Dysfunction.ed. Groningen: Mac Keith Press.
go back to reference Hadders-Algra, M. (2002). Two distinct forms of minor neurological dysfunction: perspectives emerging from a review of data of the Groningen Perinatal Project. Developmental Medicine & Child Neurology, 44, 561–571.CrossRef Hadders-Algra, M. (2002). Two distinct forms of minor neurological dysfunction: perspectives emerging from a review of data of the Groningen Perinatal Project. Developmental Medicine & Child Neurology, 44, 561–571.CrossRef
go back to reference Hamstra-Bletz, E., Bie, J. de & Brinker B.P.L.M. den (1987). Beknopte beoordelingsmethode voor kinderhandschriften, experimentele versie. Lisse: Swets & Zeitlinger. Hamstra-Bletz, E., Bie, J. de & Brinker B.P.L.M. den (1987). Beknopte beoordelingsmethode voor kinderhandschriften, experimentele versie. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Henderson, S. & Sugden, D.A. (1992). Movement Assessment Battery for Children. San Antonio, TX: Psychological Corporation. Henderson, S. & Sugden, D.A. (1992). Movement Assessment Battery for Children. San Antonio, TX: Psychological Corporation.
go back to reference Karlsdottir, R. & Stefansson, T. (2002). Problems in developing functional handwriting. Perceptual and Motor Skills, 94, 623–662.PubMed Karlsdottir, R. & Stefansson, T. (2002). Problems in developing functional handwriting. Perceptual and Motor Skills, 94, 623–662.PubMed
go back to reference Maeland, A.E. (1992). Handwriting and perceptual motor skills in clumsy, dysgraphic, and normal children. Perceptual and Motor Skills, 75, 1207–1217PubMed Maeland, A.E. (1992). Handwriting and perceptual motor skills in clumsy, dysgraphic, and normal children. Perceptual and Motor Skills, 75, 1207–1217PubMed
go back to reference Menon, V. & Desmond, J.E. (2001). Left superior parietal cortex in writing: integrating FMRI with lesion evidence. Brain Research Cognitive Brain Research, 12, 2, 337–340.PubMedCrossRef Menon, V. & Desmond, J.E. (2001). Left superior parietal cortex in writing: integrating FMRI with lesion evidence. Brain Research Cognitive Brain Research, 12, 2, 337–340.PubMedCrossRef
go back to reference Peters, L.H, Maathuis, C.G. & Hadders-Algra, M. (2010). Limited motor performance and minor neurological dysfunction at school age. Acta Paediatrica, Aug 30 (Epub ahead of print). Peters, L.H, Maathuis, C.G. & Hadders-Algra, M. (2010). Limited motor performance and minor neurological dysfunction at school age. Acta Paediatrica, Aug 30 (Epub ahead of print).
go back to reference Reinders-Messelink, H.A., Schoemaker, M.M., Flapper, B., Kloet, A. De & Scholtens-Jaegers, S.M.H.J. (2003). Diagnostiek bij kinderen met DCD, consensus binnen de kinderrevalidatie. Nederlands tijdschrift voor kinderfysiotherapie, juni , 24–28. Reinders-Messelink, H.A., Schoemaker, M.M., Flapper, B., Kloet, A. De & Scholtens-Jaegers, S.M.H.J. (2003). Diagnostiek bij kinderen met DCD, consensus binnen de kinderrevalidatie. Nederlands tijdschrift voor kinderfysiotherapie, juni , 24–28.
go back to reference Touwen, B.C.L. (1979). Examination of the child with minor neurological dysfunction. Clinics in Developmental Medicine, 71. London: Mac Keith Press. Touwen, B.C.L. (1979). Examination of the child with minor neurological dysfunction. Clinics in Developmental Medicine, 71. London: Mac Keith Press.
go back to reference Sugihara, G., Kaminaga, T. & Sugishita, M. (2006). Interindividual uniformity and variety of the ‘writing center’: a functional MRI study. Neuroimage, 32, 1837–1849.PubMedCrossRef Sugihara, G., Kaminaga, T. & Sugishita, M. (2006). Interindividual uniformity and variety of the ‘writing center’: a functional MRI study. Neuroimage, 32, 1837–1849.PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Schrijven, visuomotorische integratie en lichte neurologische disfuncties in de schoolleeftijd
Auteurs
Mw. drs. J.F. van Hoorn
dr. C.G.B Maathuis
mw. drs. L.H. Peters
mw. prof. dr. M. Hadders-Algra
Publicatiedatum
01-02-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Neuropraxis / Uitgave 1/2011
Print ISSN: 1387-5817
Elektronisch ISSN: 1876-5785
DOI
https://doi.org/10.1007/s12474-011-0003-z

Andere artikelen Uitgave 1/2011

Neuropraxis 1/2011 Naar de uitgave

OriginalPaper

woorden vooraf

OriginalPaper

Het verbonden brein

OriginalPaper

signalement