Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Schoolklimaat:morele opvoeding in het voortgezet onderwijs

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Morele opvoeding op school zou zich moeten richten op het verbeteren van het morele schoolklimaat. Het morele schoolklimaat dat de leerlingen waarnemen werd in Nederland onderzocht op scholen voor voortgezet onderwijs. Naast verschillen in het waargenomen morele klimaat tussen schooltypen (opleidingsniveaus), scholen en klassen, ging de aandacht uit naar verschillen in perceptie tussen leerlingen binnen een klas. Het morele schoolklimaat bleek samen te hangen met de ontwikkeling van het moreel oordelen bij leerlingen en de aanwezigheid van normoverschrijdend gedrag. In dit hoofdstuk wordt het morele klimaat op scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland vergeleken met dat van vergelijkbare scholen in Rusland. Voorts een bespreking van interventieprogramma’s die beogen het morele schoolklimaat te verbeteren.

Metagegevens
Titel
Schoolklimaat:morele opvoeding in het voortgezet onderwijs
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_26