2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Rekenonderwijs: motivatie van jongens en meisjes bij rekenen in het basisonderwijs
Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld
In dit hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van sekseverschillen binnen het rekenonderwijs. De auteurs beschrijven bij welke onderdelen van het rekencurriculum deze verschillen vaak gevonden worden en plaatsen de Nederlandse stand van zaken in internationaal perspectief. Een schets wordt gegeven van de ontwikkelingen in het rekenonderwijs in Nederland,waarin een verschuiving is te zien van mechanistisch naar realistisch rekenonderwijs. Binnen de laatstgenoemde vorm van onderwijs wordt veel belang gehecht aan de eigen inbreng van leerlingen en aan contextopgaven. Bij een bespreking van factoren die sekseverschillen in rekenprestaties kunnen beïnvloeden, maken de auteurs onderscheid tussen leerling-, instructie- en curriculumkenmerken. Een empirische studie wordt beschreven waarin leerlingkenmerken centraal staan, vooral de motivatie en het zelfvertrouwen. Uit deze studie kwam onder meer naar voren dat meisjes minder zelfvertrouwen rapporteren dan jongens tijdens het oplossen van rekenopgaven, met name contextopgaven. De conclusies uit deze en andere studies worden gerelateerd aan de aard van het realistisch rekenonderwijs.