Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Rekenonderwijs: motivatie van jongens en meisjes bij rekenen in het basisonderwijs

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

In dit hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van sekseverschillen binnen het rekenonderwijs. De auteurs beschrijven bij welke onderdelen van het rekencurriculum deze verschillen vaak gevonden worden en plaatsen de Nederlandse stand van zaken in internationaal perspectief. Een schets wordt gegeven van de ontwikkelingen in het rekenonderwijs in Nederland,waarin een verschuiving is te zien van mechanistisch naar realistisch rekenonderwijs. Binnen de laatstgenoemde vorm van onderwijs wordt veel belang gehecht aan de eigen inbreng van leerlingen en aan contextopgaven. Bij een bespreking van factoren die sekseverschillen in rekenprestaties kunnen beïnvloeden, maken de auteurs onderscheid tussen leerling-, instructie- en curriculumkenmerken. Een empirische studie wordt beschreven waarin leerlingkenmerken centraal staan, vooral de motivatie en het zelfvertrouwen. Uit deze studie kwam onder meer naar voren dat meisjes minder zelfvertrouwen rapporteren dan jongens tijdens het oplossen van rekenopgaven, met name contextopgaven. De conclusies uit deze en andere studies worden gerelateerd aan de aard van het realistisch rekenonderwijs.

Metagegevens
Titel
Rekenonderwijs: motivatie van jongens en meisjes bij rekenen in het basisonderwijs
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_25