Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: GZ - Psychologie 4/2017

01-06-2017 | In de praktijk

QIT4kids: ROMMEN bij jonge patiënten

Auteurs: Dr. Nele Stinckens, Remy De Gouw

Gepubliceerd in: GZ - Psychologie | Uitgave 4/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Hoewel kinderen een groot aandeel hebben in de patiëntenpopulatie van de ggz, richten de meeste feedbackinstrumenten zich op de behandeling vanvolwassen patiënten. In september 2015 startte de Vlaamse organisatie Quality Improvement in Treatment (QIT) met de ontwikkeling van QIT4kids, een webapplicatie voor kinderen, jongeren en hun ondersteunend netwerk.
Voetnoten
1
Voor kinderen van 0-5 jaar kan de applicatie worden gebruikt door enkel de ouders (of andere zorgfiguren) te bevragen en is dus ook bruikbaar in bijvoorbeeld infantteams.
 
Literatuur
1.
go back to reference Hannan, C., e.a. (2005). A Lab Test and Algorythms for Identifying Clients at Risk for Treatment Failure. Journal of Clinical Psychology, 61, 155–163.CrossRefPubMed Hannan, C., e.a. (2005). A Lab Test and Algorythms for Identifying Clients at Risk for Treatment Failure. Journal of Clinical Psychology, 61, 155–163.CrossRefPubMed
2.
go back to reference Lambert, M.J. (2010). Yes, it is time for clinicians to routinely track treatment outcome. In B.L. Duncan, S.D. e.a. (Eds.), The heart and soul of change: Delivering what works (pp. 239–268). Washington, DC: American Psychological Association.CrossRef Lambert, M.J. (2010). Yes, it is time for clinicians to routinely track treatment outcome. In B.L. Duncan, S.D. e.a. (Eds.), The heart and soul of change: Delivering what works (pp. 239–268). Washington, DC: American Psychological Association.CrossRef
3.
go back to reference Miller, S.D., e.a. (2005). The partners for change outcome management system. Journal of Clinical Psychology, 61, 199–208.CrossRefPubMed Miller, S.D., e.a. (2005). The partners for change outcome management system. Journal of Clinical Psychology, 61, 199–208.CrossRefPubMed
4.
go back to reference Sapyta, J., e.a. (2005). Feedback to clinicians: Theory, research and practice. Journal of Clinical Psychology, 61, 145–153.CrossRefPubMed Sapyta, J., e.a. (2005). Feedback to clinicians: Theory, research and practice. Journal of Clinical Psychology, 61, 145–153.CrossRefPubMed
5.
go back to reference Stinckens, N., e.a. (2015). Wat cliënten ons vertellen over psychotherapie: Een kwalitatief onderzoek naar veranderingen en veranderingsmechanismen. Tijdschrift voor Cliëntgerichte Psychotherapie, 53(1), 23–44. Stinckens, N., e.a. (2015). Wat cliënten ons vertellen over psychotherapie: Een kwalitatief onderzoek naar veranderingen en veranderingsmechanismen. Tijdschrift voor Cliëntgerichte Psychotherapie, 53(1), 23–44.
6.
go back to reference Lambert, M.J., e.a. (2005). Providing feedback to psychotherapists on their patients’ progress: Clinical results and practice suggestions. Journal of Clinical Psychology, 61, 165–174.CrossRefPubMed Lambert, M.J., e.a. (2005). Providing feedback to psychotherapists on their patients’ progress: Clinical results and practice suggestions. Journal of Clinical Psychology, 61, 165–174.CrossRefPubMed
7.
go back to reference Duncan, B.L. & Reese, R.J. (2012). Empirically supported treatments, evidence based treatments and evidence based practice. In G. Stricker & T. Widiger, (Vol. Eds.) & I. Weiner (Ed.), Handbook of Psychology, 2nd Ed., Vol. 8 (pp. 977–1023). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. Duncan, B.L. & Reese, R.J. (2012). Empirically supported treatments, evidence based treatments and evidence based practice. In G. Stricker & T. Widiger, (Vol. Eds.) & I. Weiner (Ed.), Handbook of Psychology, 2nd Ed., Vol. 8 (pp. 977–1023). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
8.
go back to reference Duncan, B.L., e.a. (2006). Giving Youth a Voice: A Preliminary Study of the Reliability and Validity of a Brief Outcome Measure for Children, Adolescents, and Caretakers. Journal of Brief Therapy, 5, 71–88. Duncan, B.L., e.a. (2006). Giving Youth a Voice: A Preliminary Study of the Reliability and Validity of a Brief Outcome Measure for Children, Adolescents, and Caretakers. Journal of Brief Therapy, 5, 71–88.
9.
go back to reference Bickman, L. (2008). A measurement feedback system is necessary to improve mental health outcomes. Journal of American Academy of Child And Adolescent Psychiatry, 47, 1114–1119.CrossRef Bickman, L. (2008). A measurement feedback system is necessary to improve mental health outcomes. Journal of American Academy of Child And Adolescent Psychiatry, 47, 1114–1119.CrossRef
10.
go back to reference Meijer, Y. & de Haan, E. (2015). Het geheim van de smid. Visie van de behandelaar in de ggz op werkzame factoren in therapie. Tijdschrift voor Psychotherapie, 41(1), 22–39.CrossRef Meijer, Y. & de Haan, E. (2015). Het geheim van de smid. Visie van de behandelaar in de ggz op werkzame factoren in therapie. Tijdschrift voor Psychotherapie, 41(1), 22–39.CrossRef
11.
go back to reference Phares, V., e.a. (1989). Perspectives on child behavior problems: Comparisons of children’s self-reports with parent and teacher reports. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 1(1), 68–71.CrossRef Phares, V., e.a. (1989). Perspectives on child behavior problems: Comparisons of children’s self-reports with parent and teacher reports. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 1(1), 68–71.CrossRef
Metagegevens
Titel
QIT4kids: ROMMEN bij jonge patiënten
Auteurs
Dr. Nele Stinckens
Remy De Gouw
Publicatiedatum
01-06-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
GZ - Psychologie / Uitgave 4/2017
Print ISSN: 1879-5080
Elektronisch ISSN: 1879-5099
DOI
https://doi.org/10.1007/s41480-017-0035-y

Andere artikelen Uitgave 4/2017

GZ - Psychologie 4/2017 Naar de uitgave