Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2014 | Original Article | Uitgave 4/2014

Child Psychiatry & Human Development 4/2014

Psychometric Qualities of the Short Form of the Self-efficacy for Parenting Tasks Index-Toddler Scale

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 4/2014
Auteurs:
E. H. M. van Rijen, N. Gasanova, A. M. Boonstra, J. Huijding

Abstract

Parental self-efficacy (PSE; parental self-perceived competence in parenting) is known to have considerable impact on parenting quality. Although PSE is particularly under pressure during the turbulent period of toddlerhood, most studies so far have focused on PSE in parents of older children. The current study presents the psychometric qualities of the Short Form of the Self-Efficacy for Parenting Tasks Index-Toddler Scale (SEPTI-TS). Parents from a normal (n = 282) and clinical sample (n = 27) of children filled in the SEPTI-TS, and other questionnaires concerning PSE, general self-evaluation, and psychological problems. Factor analysis resulted in a 26-item instrument, representing four domains of PSE with a strong factor structure and high reliability: nurturance, discipline, play, and routine. For this new Short Form of the SEPTI-TS, good face, discriminative, concurrent, and divergent validity were found. Cut-offs for normal PSE were provided. The Short Form SEPTI-TS enables identifying problematic PSE in specific domains of parenting during toddlerhood.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2014

Child Psychiatry & Human Development 4/2014 Naar de uitgave