Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Preventieve interventie: langetermijneffecten van vroege pedagogische interventies

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Interventies binnen de pedagogiek worden vaak toegepast met het idee hiermee een langdurig effect op de ontwikkeling van een kind te bewerkstelligen. In dit hoofdstuk worden deze langetermijneffecten nader onder de loep genomen. We beginnen met een korte samenvatting van wat er uit internationaal onderzoek bekend is over deze effecten. Daarna wordt ingegaan op eigen onderzoek,waarin op de leeftijd van twaalf jaar nog effecten bleken te bestaan van een interventie die aan het eind van het eerste levensjaar was uitgevoerd. Daarbij bleek wel dat de interventie niet zonder meer voor iedereen nog effect had. Ten slotte besteden we aandacht aan de mogelijke mechanismen via welke interventies een langetermijneffect kunnen hebben, en aan wat we nu precies van vroege interventies mogen verwachten.

Metagegevens
Titel
Preventieve interventie: langetermijneffecten van vroege pedagogische interventies
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_12