Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Posttraumatische-stressstoornis (PTSS)

Auteurs : Drs. Trix van Lieshout, Ron van Deth

Gepubliceerd in: Pedagogische adviezen voor speciale kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Na een schokkende ervaring herstellen de meeste kinderen binnen enkele maanden. Bij een minderheid kan een posttraumatische-stressstoornis (PTSS) ontstaan met symptomen als herbelevingen, vermijdingsreacties, veranderde cognities/stemming en arousal/reactiviteit. Specifieke aandacht wordt gegeven aan problemen bij gecompliceerde rouw en bij vluchtelingenkinderen. PTSS is het resultaat van een complexe interactie tussen de biologische, psychologische kenmerken van het kind (zijn neurobiologische gevoeligheid en copingvaardigheden, zoals veerkracht, attributiestijl en hulp kunnen vragen) en sociale factoren, zoals het gezinsfunctioneren en steun uit de omgeving. Traumagerichte cognitieve gedragstherapie en EMDR behoren ook bij jeugdigen tot de best onderzochte, effectieve vormen van behandeling. Belangrijke pedagogische adviezen zijn: ga na of praktische hulp nodig is en probeer die dan te bieden; wees aanwezig en geef aandacht, steun en troost, met name ook nog na verloop van tijd, maar probeer ook het gewone (school)leven weer op te pakken; wees uit zelfbescherming alert op al te veel betrokkenheid bij traumaproblematiek.
Metagegevens
Titel
Posttraumatische-stressstoornis (PTSS)
Auteurs
Drs. Trix van Lieshout
Ron van Deth
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1995-4_6