Samenvatting
Faalangst is een specifieke, taakgebonden vorm van angst. Het bestaat uit cognitieve, fysieke en gedragsmatige reacties op een situatie waarin een prestatie geleverd moet worden en iemand zich beoordeeld voelt. Kinderen met negatieve faalangst stellen zichzelf irreële, te hoge of te lage eisen en hebben vooral angst voor de gepercipieerde gevolgen van het falen, waardoor ze onderpresteren. Faalangst is geen karaktertrek of persoonlijkheidskenmerk, maar het resultaat van een aantal aangeleerde (denk)stappen. Oorzakelijke factoren zijn onder andere de aard van de taak, negatieve schoolervaringen en te veel of juist te weinig bescherming, naast kindfactoren zoals een negatief zelfbeeld. Kern van de begeleiding is dat het kind weer een positief beeld van zichzelf opbouwt en meer zelfvertrouwen krijgt. Belangrijke pedagogische adviezen zijn: zorg voor een goed veilig pedagogisch klimaat met procesgerichte feedback en succeservaringen en voorkom vermijdingsgedrag; bied gerichte ondersteuning bij het leerproces.