Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Faalangst

Auteurs : Drs. Trix van Lieshout, Ron van Deth

Gepubliceerd in: Pedagogische adviezen voor speciale kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Faalangst is een specifieke, taakgebonden vorm van angst. Het bestaat uit cognitieve, fysieke en gedragsmatige reacties op een situatie waarin een prestatie geleverd moet worden en iemand zich beoordeeld voelt. Kinderen met negatieve faalangst stellen zichzelf irreële, te hoge of te lage eisen en hebben vooral angst voor de gepercipieerde gevolgen van het falen, waardoor ze onderpresteren. Faalangst is geen karaktertrek of persoonlijkheidskenmerk, maar het resultaat van een aantal aangeleerde (denk)stappen. Oorzakelijke factoren zijn onder andere de aard van de taak, negatieve schoolervaringen en te veel of juist te weinig bescherming, naast kindfactoren zoals een negatief zelfbeeld. Kern van de begeleiding is dat het kind weer een positief beeld van zichzelf opbouwt en meer zelfvertrouwen krijgt. Belangrijke pedagogische adviezen zijn: zorg voor een goed veilig pedagogisch klimaat met procesgerichte feedback en succeservaringen en voorkom vermijdingsgedrag; bied gerichte ondersteuning bij het leerproces.
Metagegevens
Titel
Faalangst
Auteurs
Drs. Trix van Lieshout
Ron van Deth
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1995-4_5