Samenvatting
In dit boek ligt de grootste nadruk op de handelings-/oplossingsgerichte aanpak: hoe kun je met de mogelijkheden en beperkingen van dit kind in deze specifieke situatie zijn functioneren optimaliseren? De theorie in de drie hoofdstukken van deel I, staat ten dienste van de praktijk in deel II. Besproken wordt het onderscheid tussen gedragsproblemen en psychische stoornissen, waarbij de DSM-5 een cruciale rol speelt. Het onderwijs wil echter juist ontzorgen: minder focussen op allerlei problemen die eenmaal gelabeld, aangepakt en behandeld moeten worden. Met de invoering van passend onderwijs wordt bij voorkeur gesproken van onderwijs- en ondersteuningsbehoeften bij het kind en handelingsverlegenheid bij de leerkracht. Behalve aandacht voor de kindfactoren, met name ook voor zijn krachten en talenten, ligt daarbij de nadruk op omgevingsvariabelen, zoals het ondersteunen en versterken van leerkrachten in hun primaire lestaak en opvoedend handelen. Hieraan kan dit boek door zijn psycho-educatieve functie een waardevolle bijdrage leveren.