Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. Inleiding

Auteurs : Drs. Trix van Lieshout, Ron van Deth

Gepubliceerd in: Pedagogische adviezen voor speciale kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit boek ligt de grootste nadruk op de handelings-/oplossingsgerichte aanpak: hoe kun je met de mogelijkheden en beperkingen van dit kind in deze specifieke situatie zijn functioneren optimaliseren? De theorie in de drie hoofdstukken van deel I, staat ten dienste van de praktijk in deel II. Besproken wordt het onderscheid tussen gedragsproblemen en psychische stoornissen, waarbij de DSM-5 een cruciale rol speelt. Het onderwijs wil echter juist ontzorgen: minder focussen op allerlei problemen die eenmaal gelabeld, aangepakt en behandeld moeten worden. Met de invoering van passend onderwijs wordt bij voorkeur gesproken van onderwijs- en ondersteuningsbehoeften bij het kind en handelingsverlegenheid bij de leerkracht. Behalve aandacht voor de kindfactoren, met name ook voor zijn krachten en talenten, ligt daarbij de nadruk op omgevingsvariabelen, zoals het ondersteunen en versterken van leerkrachten in hun primaire lestaak en opvoedend handelen. Hieraan kan dit boek door zijn psycho-educatieve functie een waardevolle bijdrage leveren.
Metagegevens
Titel
Inleiding
Auteurs
Drs. Trix van Lieshout
Ron van Deth
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1995-4_1