Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Depressieve gevoelens

Auteurs : Drs. Trix van Lieshout, Ron van Deth

Gepubliceerd in: Pedagogische adviezen voor speciale kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een depressie is een internaliserende stoornis, waarbij het functioneren in affectief, motivationeel en lichamelijk opzicht terneergedrukt en geremd is. Een deel heeft steeds terugkerende gedachten aan de dood, suïcidale gedachten en/of doet suïcidepogingen. Depressie kan zich ook gemaskeerd tonen in prikkelbaarheid, boosheid en drift. Depressies bij kinderen en adolescenten worden veroorzaakt door een samenspel van biologische, psychische, cognitieve, sociaal-emotionele en omgevingsfactoren. Niet altijd is professionele hulp direct nodig, maar volstaan ‘watchful waiting’ en steun bieden. De behandeling bestaat uit individuele begeleiding van het kind (met name cognitieve gedragstherapie of interpersoonlijke therapie), gezinsinterventies en/of oudertraining. Vooral vanwege bijwerkingen en onbekende langetermijneffecten hebben antidepressiva niet de voorkeur. Belangrijke pedagogische adviezen zijn: activeer, stimuleer en bevorder een regelmatig leefpatroon met dagelijks – eventueel parttime – schoolbezoek; bied ruimte om te praten, breng eventuele suïcidale gedachten ter sprake en verstrik je daarbij niet in geheimhoudingsafspraken; verwijs bij ernstige klachten naar de professionele hulpverlening.
Metagegevens
Titel
Depressieve gevoelens
Auteurs
Drs. Trix van Lieshout
Ron van Deth
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1995-4_7