Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Hoofdstuk

15. Pijneducatie: de eerste stap in de behandeling

Auteurs : Prof. dr. C. P. van Wilgen, Dr. S. C. Remerie

Gepubliceerd in: Handboek pijnrevalidatie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Veel chronische pijnklachten kunnen worden verklaard vanuit aanpassingen binnen ons centrale zenuwstelsel. Deze aanpassingen kunnen leiden tot een toegenomen pijngevoeligheid; centrale sensitisatie. Zoals alle patiënten, zoeken ook patiënten met chronische pijn duidelijkheid over de oorzaak van hun klachten. De pijn kan toenemen door het niet krijgen van een goede uitleg en door het hebben van verkeerde of bedreigende gedachten over pijnklachten. Daarom is pijneducatie, zo wijst onderzoek uit, een belangrijk onderdeel van de behandeling van patiënten met pijn. In dit hoofdstuk wordt de wijze waarop deze educatie kan worden gegeven besproken.
Literatuur
go back to reference Butler, D., & Moseley, G. L. (2003). Explain pain. Adelaide: NOI Group Publications. Butler, D., & Moseley, G. L. (2003). Explain pain. Adelaide: NOI Group Publications.
go back to reference Dutch Pain Society & Samenwerkingsverband Pijnpatienten naar één stem (SWP) (2017). Zorgstandaard Chronische Pijn. Dutch Pain Society & Samenwerkingsverband Pijnpatienten naar één stem (SWP) (2017). Zorgstandaard Chronische Pijn.
go back to reference Leventhal, H., Brissette, I., & Leventhal, E. A. (2003). The common-sense model of self-regulation of health and illness. In L. D. Cameron & H. Leventhal (Eds.). The self-regulation of health and illness behavior (pp. 42–65). New York: Routledge. Leventhal, H., Brissette, I., & Leventhal, E. A. (2003). The common-sense model of self-regulation of health and illness. In L. D. Cameron & H. Leventhal (Eds.). The self-regulation of health and illness behavior (pp. 42–65). New York: Routledge.
go back to reference Louw, A., Diener, I., Landers, M. R., & Puentedura, E. J. (2014). Preoperative pain neuroscience education for lumbar radiculopathy: A multicenter randomized controlled trial with 1-year follow-up. Spine, 39(18), 1449–1457.CrossRef Louw, A., Diener, I., Landers, M. R., & Puentedura, E. J. (2014). Preoperative pain neuroscience education for lumbar radiculopathy: A multicenter randomized controlled trial with 1-year follow-up. Spine, 39(18), 1449–1457.CrossRef
go back to reference Louw, A., Zimney, K., Puentedura, E. J., & Diener, I. (2016). The efficacy of pain neuroscience education on musculoskeletal pain: A systematic review of the literature. Physiotherapy Theory and Practice, 32(5), 332–355.CrossRef Louw, A., Zimney, K., Puentedura, E. J., & Diener, I. (2016). The efficacy of pain neuroscience education on musculoskeletal pain: A systematic review of the literature. Physiotherapy Theory and Practice, 32(5), 332–355.CrossRef
go back to reference Malfliet, A., Kregel, J., Coppieters, I., Pauw, R. de, Meeuw, M., Roussel, N., et al. (2018). Effect of pain neuroscience education combined with cognition-targeted motor control training on chronic spinal pain; A randomized clinical trial. JAMA Neurology. Published online April 16, 2018. Malfliet, A., Kregel, J., Coppieters, I., Pauw, R. de, Meeuw, M., Roussel, N., et al. (2018). Effect of pain neuroscience education combined with cognition-targeted motor control training on chronic spinal pain; A randomized clinical trial. JAMA Neurology. Published online April 16, 2018.
go back to reference Malfliet, A., Leysen, L., Pas, R., Kuppens, K., Nijs, J., Wilgen, C. P. van, et al. (2017). Modern pain neuroscience in clinical practice: Applied to post-cancer, paediatric and sports-related pain. Brazilian Journal of Physical Therapy, 21(4), 225–232.CrossRef Malfliet, A., Leysen, L., Pas, R., Kuppens, K., Nijs, J., Wilgen, C. P. van, et al. (2017). Modern pain neuroscience in clinical practice: Applied to post-cancer, paediatric and sports-related pain. Brazilian Journal of Physical Therapy, 21(4), 225–232.CrossRef
go back to reference Meeus, M., & Wilgen, C. P. van (2015). The Dutch Central Sensitization Inventory (CSI): Factor analysis, discriminative power and test-retest reliability. Clinical Journal of Pain, 32, 624–630. Meeus, M., & Wilgen, C. P. van (2015). The Dutch Central Sensitization Inventory (CSI): Factor analysis, discriminative power and test-retest reliability. Clinical Journal of Pain, 32, 624–630.
go back to reference Nijs, J., Leysen, L., Adriaenssens, N., Aguilar Ferrandiz, M. E., Devoogdt, N., Tassenoy, A., et al. (2016). Pain following cancer treatment: Guidelines for the clinical classification of predominant neuropathic, nociceptive and central sensitization pain. Acta Oncologica, 55(6), 659–663.CrossRef Nijs, J., Leysen, L., Adriaenssens, N., Aguilar Ferrandiz, M. E., Devoogdt, N., Tassenoy, A., et al. (2016). Pain following cancer treatment: Guidelines for the clinical classification of predominant neuropathic, nociceptive and central sensitization pain. Acta Oncologica, 55(6), 659–663.CrossRef
go back to reference Pas, R., Leysen, L., Goeij, W. de, Vossebeld, L., Wilgen, C. P. van, Groef, A. de, et al. (under review). Is Pain Neurophysiology Education useful in cancer survivors with persistent pain? A pilot study. Pas, R., Leysen, L., Goeij, W. de, Vossebeld, L., Wilgen, C. P. van, Groef, A. de, et al. (under review). Is Pain Neurophysiology Education useful in cancer survivors with persistent pain? A pilot study.
go back to reference Wijma, A. J., Speksnijder, C. M., Crom-Ottens, A. F., Knulst-Verlaan, J. M. C., Keizer, D., Nijs, J., et al. (2018). What is important in transdisciplinary pain neuroscience education? A qualitative study. Disability and Rehabilitation, 40(18), 2181–2191.CrossRef Wijma, A. J., Speksnijder, C. M., Crom-Ottens, A. F., Knulst-Verlaan, J. M. C., Keizer, D., Nijs, J., et al. (2018). What is important in transdisciplinary pain neuroscience education? A qualitative study. Disability and Rehabilitation, 40(18), 2181–2191.CrossRef
go back to reference Wijma, A. J., Wilgen, C. P. van, Meeus, M., & Nijs, J. (2016). Clinical biopsychosocial physiotherapy assessment of patients with chronic pain: The first step in pain neuroscience education. Physiotherapy Theory and Practice, 32(5), 368–384.CrossRef Wijma, A. J., Wilgen, C. P. van, Meeus, M., & Nijs, J. (2016). Clinical biopsychosocial physiotherapy assessment of patients with chronic pain: The first step in pain neuroscience education. Physiotherapy Theory and Practice, 32(5), 368–384.CrossRef
go back to reference Wilgen, C. P. van, Ittersum, M. W. van, Kaptein, A. A., & Wijhe, M. van (2008). Illness perceptions in patients with fibromyalgia and their relationship to quality of life and catastrophizing. Arthritis & Rheumatism, 58, 3618–3626.CrossRef Wilgen, C. P. van, Ittersum, M. W. van, Kaptein, A. A., & Wijhe, M. van (2008). Illness perceptions in patients with fibromyalgia and their relationship to quality of life and catastrophizing. Arthritis & Rheumatism, 58, 3618–3626.CrossRef
go back to reference Wilgen, C. P. van, & Keizer, D. (2004). Het sensitisatiemodel: Een methode om chronische pijn uit te leggen. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 148, 2535–2538.PubMed Wilgen, C. P. van, & Keizer, D. (2004). Het sensitisatiemodel: Een methode om chronische pijn uit te leggen. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 148, 2535–2538.PubMed
go back to reference Wilgen, C. P. van, & Nijs J. (2018). Pijneducatie (tweede herziende druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Wilgen, C. P. van, & Nijs J. (2018). Pijneducatie (tweede herziende druk). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Pijneducatie: de eerste stap in de behandeling
Auteurs
Prof. dr. C. P. van Wilgen
Dr. S. C. Remerie
Copyright
2019
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2230-5_15