Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2012 | Empirical Research | Uitgave 3/2012

Journal of Youth and Adolescence 3/2012

Peer Selection and Socialization in Adolescent Depression: The Role of School Transitions

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 3/2012
Auteurs:
Natalie P. Goodwin, Sylvie Mrug, Casey Borch, Antonius H. N. Cillessen

Abstract

Previous studies have indicated homophily in depressive symptoms among adolescent friends, resulting from both peer selection and socialization processes. However, developmental differences and the role of school transitions in these processes have not been elucidated. A sample of 367 (51% female) adolescents was followed from 6th to 11th grade to investigate prospective relationships between adolescents’ and their friends’ depressive symptoms in middle school and in high school. Results revealed that students selected friends with similar levels of depressive symptoms after each school transition. Additionally, friends appeared to socialize adolescents to become more similar in depressive affect in late middle school years. These findings suggest normative selection effects after school transitions, followed by socialization effects in middle school, but not high school.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2012

Journal of Youth and Adolescence 3/2012 Naar de uitgave