Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Pedagogische invalshoeken

Auteur : E.J. Knorth

Gepubliceerd in: Handboek jeugdzorg deel 1

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Wanneer we ons afvragen welke pedagogische invalshoeken of benaderingen kunnen worden aangetroffen in de jeugdzorg, dan ligt aan deze vraagstelling een aanname ten grondslag.
Voetnoten
1
De term ‘jeugdigen’ verwijst naar de leeftijdsgroep 0-18-jarigen.
 
2
Vraaggericht werken is dus niet hetzelfde – zoals ten onrechte wel eens wordt gedacht – als toepassing van het pedagogische vraagstellingsmodel.
 
3
Zie voor een bespreking van het onderzoek naar het Glen Mills-programma: Van der Laan, Spaans en Verhagen (2004); en voor een bespreking van het onderzoek naar het Den Engh-programma: Van der Ploeg (2005). Mede als gevolg van de kritieken zijn onder auspiciën van het wodc door het Amsterdamse onderzoeksbureau dsp-groep recent twee rapporten gepubliceerd, waarin de zogenaamde ‘What Works’-beginselen zijn toegepast op de Glen Mills School (Hilhorst & Klooster, 2004) en het SGS-programma in Den Engh (Van Heerwaarden, Hilhorst & Slabbèrtje, 2005). Het beeld dat daaruit naar voren komt is gemengd.
 
4
Van de vier dimensies waarop effecten worden verwacht – vermindering cognitieve vertekening van de werkelijkheid; verbetering morele beoordeling van situaties; toename sociale vaardigheden; verbetering sociale informatieverwerking – zijn deze alleen op de eerste dimensie overtuigend.
 
Literatuur
go back to reference Acker, J.C.A. van (1989). Pedagogische gezinsbegeleiding bij psychosociale problemen. In R. de Groot, K. Doornbos, J.D. van der Ploeg, & P.A. de Ruyter (red.). Handboek Orthopedagogiek (pp. 4252: 1-29). Groningen: Wolters-Noordhoff. Acker, J.C.A. van (1989). Pedagogische gezinsbegeleiding bij psychosociale problemen. In R. de Groot, K. Doornbos, J.D. van der Ploeg, & P.A. de Ruyter (red.). Handboek Orthopedagogiek (pp. 4252: 1-29). Groningen: Wolters-Noordhoff.
go back to reference Arnold, M.E., & Hughes, J.N. (1999). First do no harm: Adverse effects of grouping deviant youth for skills training. Journal of School Psychology, 37, 99-115.CrossRef Arnold, M.E., & Hughes, J.N. (1999). First do no harm: Adverse effects of grouping deviant youth for skills training. Journal of School Psychology, 37, 99-115.CrossRef
go back to reference Baartman, H. E. M. (1999). Ontwikkelingen in orthopedagogische visies op opvallende kinderen. In H. E. M. Baartman, A. van der Leij, & J. Stolk (red.). Het perspectief van de orthopedagoog (pp. 3-28). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Baartman, H. E. M. (1999). Ontwikkelingen in orthopedagogische visies op opvallende kinderen. In H. E. M. Baartman, A. van der Leij, & J. Stolk (red.). Het perspectief van de orthopedagoog (pp. 3-28). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Bartels, A.A.J. (2001). Behandeling van jeugdige delinquenten volgens het competentiemodel. In E. J. Knorth, T.A. van Yperen, P.H. van der Laan, & G.A. Vlieger-Smid (red.). Gedrag gekeerd? Interventies in de jeugdzorg bij antisociaal gedrag en jeugdcriminaliteit (pp. 211-226). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Bartels, A.A.J. (2001). Behandeling van jeugdige delinquenten volgens het competentiemodel. In E. J. Knorth, T.A. van Yperen, P.H. van der Laan, & G.A. Vlieger-Smid (red.). Gedrag gekeerd? Interventies in de jeugdzorg bij antisociaal gedrag en jeugdcriminaliteit (pp. 211-226). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Berger, M. (1998). Competentiegerichte ondersteuning en begeleiding van ouders. In M. Akkerman-Zaalberg van Zelst, H. van Leeuwen & N. Pameijer (red.), Ouderbegeleiding nader bekeken (pp. 67-82). Berger, M. (1998). Competentiegerichte ondersteuning en begeleiding van ouders. In M. Akkerman-Zaalberg van Zelst, H. van Leeuwen & N. Pameijer (red.), Ouderbegeleiding nader bekeken (pp. 67-82).
go back to reference Berger, M., & Boendermaker, L. (2003). Multisysteembehandeling in Nederland: Voorstel voor de introductie van MST. Utrecht: Nizw. Berger, M., & Boendermaker, L. (2003). Multisysteembehandeling in Nederland: Voorstel voor de introductie van MST. Utrecht: Nizw.
go back to reference Carr, A. (1999). The Handbook of Child and Adolescent Clinical Psychology. London/New York: Routledge.CrossRef Carr, A. (1999). The Handbook of Child and Adolescent Clinical Psychology. London/New York: Routledge.CrossRef
go back to reference Choy, Y. W. (2001). Het systeemgerichte denken in de jeugdzorg. In J. Hermanns, C. van Nijnatten, M. Smit, F. Verheij & M. Reuling (red.). Handboek jeugdzorg: Methodieken, zorgprogramma’s en doelgroepen (pp. A.12: 1-17). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Choy, Y. W. (2001). Het systeemgerichte denken in de jeugdzorg. In J. Hermanns, C. van Nijnatten, M. Smit, F. Verheij & M. Reuling (red.). Handboek jeugdzorg: Methodieken, zorgprogramma’s en doelgroepen (pp. A.12: 1-17). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Doef, P.L.M. van der (1998). Orthopedagogiek als (inter)discipline. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 37(6), 231-241. Doef, P.L.M. van der (1998). Orthopedagogiek als (inter)discipline. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 37(6), 231-241.
go back to reference Dishion, T.J., McCord, J., & Poulin, F. (1999). When interventions harm: Peer groups and problem behavior. American Psychologist, 54, 755-764. Dishion, T.J., McCord, J., & Poulin, F. (1999). When interventions harm: Peer groups and problem behavior. American Psychologist, 54, 755-764.
go back to reference Drost, J. (2001). Opvoeden via de groep. Tijdschrift voor Sociaal Pedagogische Hulpverlening, 8(42), 36-39. Drost, J. (2001). Opvoeden via de groep. Tijdschrift voor Sociaal Pedagogische Hulpverlening, 8(42), 36-39.
go back to reference Eggermont, M. (2000). Opvoedend straffen: een delicate samenhang tussen opvoeder, kind en context. In H. de Frankrijker, H.J. Kuipers, J. Scholtens & R. van der Veer (red.). Gezin, morele opvoeding en antisociaal gedrag (pp. 82-88). Amsterdam: Uitgeverij SWP. Eggermont, M. (2000). Opvoedend straffen: een delicate samenhang tussen opvoeder, kind en context. In H. de Frankrijker, H.J. Kuipers, J. Scholtens & R. van der Veer (red.). Gezin, morele opvoeding en antisociaal gedrag (pp. 82-88). Amsterdam: Uitgeverij SWP.
go back to reference Gibbs, J.C., Potter, G.B., & Goldstein, A.P. (1995). The EQUIP Program: Teaching youth to think and act responsibly through a peer-helping approach. Champaign, IL: Research Press. Gibbs, J.C., Potter, G.B., & Goldstein, A.P. (1995). The EQUIP Program: Teaching youth to think and act responsibly through a peer-helping approach. Champaign, IL: Research Press.
go back to reference Haaf, P.G.J. ten, & Janssens, J.M.A.M. (1994). Indelingscriteria voor opvoedingsgedrag. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs, 10, 317-327. Haaf, P.G.J. ten, & Janssens, J.M.A.M. (1994). Indelingscriteria voor opvoedingsgedrag. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs, 10, 317-327.
go back to reference Handwerk, M.L., Field, C.E., & Friman, P.C. (2000). The iatrogenic effects of group intervention for antisocial youth: Premature extrapolations? Journal of Behavioral Education, 10(4), 223-238.CrossRef Handwerk, M.L., Field, C.E., & Friman, P.C. (2000). The iatrogenic effects of group intervention for antisocial youth: Premature extrapolations? Journal of Behavioral Education, 10(4), 223-238.CrossRef
go back to reference Heerwaarden, Y. van, Hilhorst, N., & Slabbèrtje, A. [m.m.v. Hermanns, J., & Klooster, E.] (2005). Programma-evaluatie van Den Engh: Opvoeden en overleven in een groep. Amsterdam: DSP-groep. Heerwaarden, Y. van, Hilhorst, N., & Slabbèrtje, A. [m.m.v. Hermanns, J., & Klooster, E.] (2005). Programma-evaluatie van Den Engh: Opvoeden en overleven in een groep. Amsterdam: DSP-groep.
go back to reference Hermanns, J. (1995). Jeugdproblematiek en opvoedingsondersteuning. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 34, 410-422. Hermanns, J. (1995). Jeugdproblematiek en opvoedingsondersteuning. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 34, 410-422.
go back to reference Hermanns, J. (2001). Kijken naar opvoeding. Opstellen over jeugd, jeugdbeleid en jeugdzorg. Amsterdam: Uitgeverij SWP. Hermanns, J. (2001). Kijken naar opvoeding. Opstellen over jeugd, jeugdbeleid en jeugdzorg. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
go back to reference Heteren, M. van, Smits, P., & Veen, M. van (2000). Orthopedagogiek: Antwoorden op vraagstellingen. Amsterdam: Uitgeverij SWP. Heteren, M. van, Smits, P., & Veen, M. van (2000). Orthopedagogiek: Antwoorden op vraagstellingen. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
go back to reference Hilhorst, N., & Klooster, E. [m.m.v. Dijk, B. van, & Walraven, G.] (2004). Programma-evaluatie van de Glen Mills School. Amsterdam: DSP-groep. Hilhorst, N., & Klooster, E. [m.m.v. Dijk, B. van, & Walraven, G.] (2004). Programma-evaluatie van de Glen Mills School. Amsterdam: DSP-groep.
go back to reference Horst, W. ter (1980). Algemene orthopedagogiek: Proeve van een theorie-concept. Kampen: Kok. Horst, W. ter (1980). Algemene orthopedagogiek: Proeve van een theorie-concept. Kampen: Kok.
go back to reference Janssens, J.M.A.M. (1998). Opvoedingshulp: Doel, methoden en effecten. Oratie. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen. Janssens, J.M.A.M. (1998). Opvoedingshulp: Doel, methoden en effecten. Oratie. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen.
go back to reference Janssens, J.M.A.M., & Kemper, A.A.M. (2005). Empowerment in de jeugdhulpverlening. In H.E.M. Baartman, D. Graas, R. de Groot & Tj. Zandberg (red.). Wie maakt de dienst uit? Macht en onmacht in opvoeding en hulpverlening (pp. 90-103). Utrecht: Agiel. Janssens, J.M.A.M., & Kemper, A.A.M. (2005). Empowerment in de jeugdhulpverlening. In H.E.M. Baartman, D. Graas, R. de Groot & Tj. Zandberg (red.). Wie maakt de dienst uit? Macht en onmacht in opvoeding en hulpverlening (pp. 90-103). Utrecht: Agiel.
go back to reference Knorth, E.J. (2005). Wat maakt het verschil? Over intensief orthopedagogische zorg voor jeugdigen met probleemgedrag. Oratie. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen. Knorth, E.J. (2005). Wat maakt het verschil? Over intensief orthopedagogische zorg voor jeugdigen met probleemgedrag. Oratie. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen.
go back to reference Kok, J.F.W. (1973). Opvoeding en hulpverlening in behandelingstehuizen: Residentiële orthopedagogiek. Rotterdam: Lemniscaat. Kok, J.F.W. (1973). Opvoeding en hulpverlening in behandelingstehuizen: Residentiële orthopedagogiek. Rotterdam: Lemniscaat.
go back to reference Kok, J.F.W. (1995). Specifiek opvoeden. Orthopedagogische theorie en praktijk. Utrecht: De Tijdstroom. Kok, J.F.W. (1995). Specifiek opvoeden. Orthopedagogische theorie en praktijk. Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Koot, H. (2000). Psychopathologie en ontwikkeling. Oratie. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam. Koot, H. (2000). Psychopathologie en ontwikkeling. Oratie. Rotterdam: Erasmus Universiteit Rotterdam.
go back to reference Kuyvenhoven, T.D. (1999). The Glen Mills Schools. Programmabeschrijving en theoretische onderbouwing. Leiden: Universiteit Leiden, Afdeling Orthopedagogiek. Kuyvenhoven, T.D. (1999). The Glen Mills Schools. Programmabeschrijving en theoretische onderbouwing. Leiden: Universiteit Leiden, Afdeling Orthopedagogiek.
go back to reference Laan, P. H. van der, Spaans, E., & Verhagen, J. (2004). De Glen Mills School onderzocht… Over goede bedoelingen, hoge verwachtingen en een twijfelachtig rapport. Delikt en Delinkwent, 34(8), 809-825. Laan, P. H. van der, Spaans, E., & Verhagen, J. (2004). De Glen Mills School onderzocht… Over goede bedoelingen, hoge verwachtingen en een twijfelachtig rapport. Delikt en Delinkwent, 34(8), 809-825.
go back to reference Levering, B. (1986). Opvoedingsdoel in diskrediet. In B. Levering & J. van Weelden (red.). Over het bijzondere van de orthopedagogiek (pp. 75-95). Groningen: Wolters-Noordhoff. Levering, B. (1986). Opvoedingsdoel in diskrediet. In B. Levering & J. van Weelden (red.). Over het bijzondere van de orthopedagogiek (pp. 75-95). Groningen: Wolters-Noordhoff.
go back to reference Loeffen, M. (2001). Intensief Pedagogische Thuishulp is ‘booming business’. Nederlands Tijdschrift voor Jeugdzorg, 5(4/5), 200-210. Loeffen, M. (2001). Intensief Pedagogische Thuishulp is ‘booming business’. Nederlands Tijdschrift voor Jeugdzorg, 5(4/5), 200-210.
go back to reference Maccoby, E.E., & Martin, J.A. (1983). Socialization in the context of the family: parent-child interaction. In P.H. Mussen (Ed.). Handbook of Child Psychology. Vol. IV: Socialization, Personality and Social Development (pp. 1-101). New York: Wiley. Maccoby, E.E., & Martin, J.A. (1983). Socialization in the context of the family: parent-child interaction. In P.H. Mussen (Ed.). Handbook of Child Psychology. Vol. IV: Socialization, Personality and Social Development (pp. 1-101). New York: Wiley.
go back to reference Nas, C.N., Brugman, D., & Koops, W. (2005). Effects of an EQUIP program on moral judgment, cognitive distortions, and social skills of juvenile delinquents. Submitted. Nas, C.N., Brugman, D., & Koops, W. (2005). Effects of an EQUIP program on moral judgment, cognitive distortions, and social skills of juvenile delinquents. Submitted.
go back to reference Ploeg, J.D. van der (1983). De omgeving in (ortho)pedagogisch perspectief. Alphen aan den Rijn: Samsom. Ploeg, J.D. van der (1983). De omgeving in (ortho)pedagogisch perspectief. Alphen aan den Rijn: Samsom.
go back to reference Ploeg, J.D. van der (2005). Niet opsluiten, maar opvoeden. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 44(3), 110-120. Ploeg, J.D. van der (2005). Niet opsluiten, maar opvoeden. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 44(3), 110-120.
go back to reference Ploeg, J.D. van der, & Scholte, E.M. (2000). Nieuwe programma’s voor jeugdigen met ernstige psychosociale problemen nader belicht. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 39, 221-235. Ploeg, J.D. van der, & Scholte, E.M. (2000). Nieuwe programma’s voor jeugdigen met ernstige psychosociale problemen nader belicht. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 39, 221-235.
go back to reference Ruyter, P.A. de (1973). Het gezin in opvoedingsnood. Nijkerk: Callenbach. Ruyter, P.A. de (1973). Het gezin in opvoedingsnood. Nijkerk: Callenbach.
go back to reference Slot, N.W. (1999). De dagelijkse routine: een praktisch begrip bij de planning en uitvoering van hulpverlening. In E.J. Knorth & M. Smit (red.). Planmatig handelen in de jeugdhulpverlening (pp. 271-286). Leuven/Apeldoorn: Garant. Slot, N.W. (1999). De dagelijkse routine: een praktisch begrip bij de planning en uitvoering van hulpverlening. In E.J. Knorth & M. Smit (red.). Planmatig handelen in de jeugdhulpverlening (pp. 271-286). Leuven/Apeldoorn: Garant.
go back to reference Slot, N.W., & Spanjaard, H.J.M. (1999). Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg. Baarn: Intro. Slot, N.W., & Spanjaard, H.J.M. (1999). Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg. Baarn: Intro.
go back to reference Slot, N.W., Theunissen, A., Esmeijer, F.J., & Duivenvoorden, Y. (2002). 909 Zorgen. Een onderzoek naar de doelmatigheid van de ondertoezichtstelling. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam, Afdeling Orthopedagogiek. Slot, N.W., Theunissen, A., Esmeijer, F.J., & Duivenvoorden, Y. (2002). 909 Zorgen. Een onderzoek naar de doelmatigheid van de ondertoezichtstelling. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam, Afdeling Orthopedagogiek.
go back to reference Veerman, J.W., Janssens, J.M.A.M., & Delicat, J.-W. (2004). Opvoeden in onmacht, of…? Een meta-analyse van 17 methodieken voor intensieve pedagogische thuishulp bij normovertredend gedrag. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen, Praktikon/ACSW. Veerman, J.W., Janssens, J.M.A.M., & Delicat, J.-W. (2004). Opvoeden in onmacht, of…? Een meta-analyse van 17 methodieken voor intensieve pedagogische thuishulp bij normovertredend gedrag. Nijmegen: Katholieke Universiteit Nijmegen, Praktikon/ACSW.
go back to reference Verzaal, H. (2002). Empowerment in de jeugdzorg. Onderzoek naar empowermentbevorderend gedrag van hulpverleners. Universiteit van Amsterdam, Amsterdam. Verzaal, H. (2002). Empowerment in de jeugdzorg. Onderzoek naar empowermentbevorderend gedrag van hulpverleners. Universiteit van Amsterdam, Amsterdam.
go back to reference IJzendoorn, M. H. van (1994). Gehechtheid van ouders en kinderen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. IJzendoorn, M. H. van (1994). Gehechtheid van ouders en kinderen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Pedagogische invalshoeken
Auteur
E.J. Knorth
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7133-4_6