Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Wetenschappelijk onderzoek

Auteur : J.W. Veerman

Gepubliceerd in: Handboek jeugdzorg deel 1

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In hun dagelijks werk worden functionarissen in de jeugdzorg herhaaldelijk geconfronteerd met vragen waarvoor zij bij het formuleren van een antwoord graag een beroep zouden doen op gegevens uit wetenschappelijk onderzoek.
Voetnoten
1
Tenzij anders aangegeven duiden we met de term zorgverleners zowel uitvoerend werkers als leden van directie- of managementteams van jeugdzorginstellingen aan.
 
Literatuur
go back to reference Achenbach, T.M. (1966). The classification of children’s psychiatric symptoms: A factor-analytic study. Psychological Monographs, 80(615), 1-37.CrossRef Achenbach, T.M. (1966). The classification of children’s psychiatric symptoms: A factor-analytic study. Psychological Monographs, 80(615), 1-37.CrossRef
go back to reference Beenackers, A.A.J.M. (1987). Praktijkevaluatie in de geestelijke gezondheidszorg: de modelcyclus. Tijdschrift voor Psychiatrie, 29, 253-265. Beenackers, A.A.J.M. (1987). Praktijkevaluatie in de geestelijke gezondheidszorg: de modelcyclus. Tijdschrift voor Psychiatrie, 29, 253-265.
go back to reference Beenackers, A.A.J.M. (1992). Eenvoudig sturingsmodel voor de gezondheidszorg ten behoeve van management en evaluatie. Delft: Eburon. Beenackers, A.A.J.M. (1992). Eenvoudig sturingsmodel voor de gezondheidszorg ten behoeve van management en evaluatie. Delft: Eburon.
go back to reference Beenen, F. (1995). De toekomst van psychotherapieresearch. Over het toenemende reclamegehalte van wetenschappelijk psychotherapieonderzoek. Tijdschrift voor Psychotherapie, 21, 513-517. Beenen, F. (1995). De toekomst van psychotherapieresearch. Over het toenemende reclamegehalte van wetenschappelijk psychotherapieonderzoek. Tijdschrift voor Psychotherapie, 21, 513-517.
go back to reference Blythe, B., Tripodi, T., & Briar, S. (1994). Direct practice research in human service agencies. New York: Colombia University Press. Blythe, B., Tripodi, T., & Briar, S. (1994). Direct practice research in human service agencies. New York: Colombia University Press.
go back to reference Bruijn, H. de, Heuvelhof, E. ten, & Veld, R. in ‘ t (1998). Procesmanagement. Over procesontwerp en besluitvorming. Schoonhoven: Academic Service. Bruijn, H. de, Heuvelhof, E. ten, & Veld, R. in ‘ t (1998). Procesmanagement. Over procesontwerp en besluitvorming. Schoonhoven: Academic Service.
go back to reference Chen, H.-T. (1990). Issues in constructing program theory. In L. Bickman (Ed.). Advances in program theory (pp. 7-18). San Francisco: Jossey-Bass Inc. Chen, H.-T. (1990). Issues in constructing program theory. In L. Bickman (Ed.). Advances in program theory (pp. 7-18). San Francisco: Jossey-Bass Inc.
go back to reference Durkin, R.P., & Durkin, A.B. (1975). Evaluating residential treatment programs for disturbed children. In H. Gutentag & E. Struening (Eds.). Handbook of evaluation research. Beverly Hills: Sage publications. Durkin, R.P., & Durkin, A.B. (1975). Evaluating residential treatment programs for disturbed children. In H. Gutentag & E. Struening (Eds.). Handbook of evaluation research. Beverly Hills: Sage publications.
go back to reference Groot, A.D. de (1961). Methodologie. Den Haag: Mouton. Groot, A.D. de (1961). Methodologie. Den Haag: Mouton.
go back to reference Groot, A.D. de (1986). Begrip van evalueren. ‘s-Gravenhage: VUGA. Groot, A.D. de (1986). Begrip van evalueren. ‘s-Gravenhage: VUGA.
go back to reference Hamers, H.J.F.R., Kregting, J.W.M., & Passier, G.A. (1995). Naar een systematische vraagregistratie in de Gelderse jeugdhulpverlening. Een haalbaarheidsonderzoek. Concept-rapportage. Arnhem: GIGW. Hamers, H.J.F.R., Kregting, J.W.M., & Passier, G.A. (1995). Naar een systematische vraagregistratie in de Gelderse jeugdhulpverlening. Een haalbaarheidsonderzoek. Concept-rapportage. Arnhem: GIGW.
go back to reference Harinck, F.J.H. (1991). Evaluatie in de instelling: wat kun je ermee doen? Kind en Adolescent, 12, 215-226. Harinck, F.J.H. (1991). Evaluatie in de instelling: wat kun je ermee doen? Kind en Adolescent, 12, 215-226.
go back to reference Harinck, F.J.H., & Veerman, J.W. (1995). Het gebruik van onderzoeksgegevens bij besluitvorming in jeugdzorg en onderwijs. Kind en Adolescent, 16, 128-144. Harinck, F.J.H., & Veerman, J.W. (1995). Het gebruik van onderzoeksgegevens bij besluitvorming in jeugdzorg en onderwijs. Kind en Adolescent, 16, 128-144.
go back to reference Hedrick, T.E., Bickman, L., & Rog, D.J. (1993). Applied research design. A practical guide. Newbury Park: Sage publications. Hedrick, T.E., Bickman, L., & Rog, D.J. (1993). Applied research design. A practical guide. Newbury Park: Sage publications.
go back to reference Hermanns, J.M.A. (1993). Tussen praktische theorieën en theoretische praktijken. In S.M.J. van Hekken, N.W. Slot, J. Stolk & J.W. Veerman (red.). Pedologie tussen wetenschap en praktijk (pp. 19-30). Utrecht: De Tijdstroom. Hermanns, J.M.A. (1993). Tussen praktische theorieën en theoretische praktijken. In S.M.J. van Hekken, N.W. Slot, J. Stolk & J.W. Veerman (red.). Pedologie tussen wetenschap en praktijk (pp. 19-30). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Kemp, R.A.T. de, Veerman, J.W., & Brink, L.T. ten (1998). Evaluatie-onderzoek Families First Nederland. Een bundeling van vijf delen. Utrecht: NIZW. Kemp, R.A.T. de, Veerman, J.W., & Brink, L.T. ten (1998). Evaluatie-onderzoek Families First Nederland. Een bundeling van vijf delen. Utrecht: NIZW.
go back to reference Kloosterman, M.V., & Veerman, J.W. (1999). Boddaert Belicht. Eindrapport Interventie-evaluatie onderzoek Boddaert. Utrecht: VOG. Kloosterman, M.V., & Veerman, J.W. (1999). Boddaert Belicht. Eindrapport Interventie-evaluatie onderzoek Boddaert. Utrecht: VOG.
go back to reference kwis Handboek (1999). Concern/Bureau Welzijnsmarketing, Amsterdam. kwis Handboek (1999). Concern/Bureau Welzijnsmarketing, Amsterdam.
go back to reference McCall, R.B., Green, B.L., Strauss, M.S., & Groark, C.J. (1998). Issues in community bases research and program evaluation. In W. Damon (Series Ed.), I.E. Siegel & K.A. Renninger (Vol.eds.). Handbook of child psychology (5th ed.). Vol. 4: Child psychology in practice (pp. 955-997). New York: Wiley. McCall, R.B., Green, B.L., Strauss, M.S., & Groark, C.J. (1998). Issues in community bases research and program evaluation. In W. Damon (Series Ed.), I.E. Siegel & K.A. Renninger (Vol.eds.). Handbook of child psychology (5th ed.). Vol. 4: Child psychology in practice (pp. 955-997). New York: Wiley.
go back to reference Morrow-Bradley, C., & Elliot, C. (1986). Utilization of psychotherapy research by practicing psychotherapists. American Psychologist, 41, 189-197.CrossRef Morrow-Bradley, C., & Elliot, C. (1986). Utilization of psychotherapy research by practicing psychotherapists. American Psychologist, 41, 189-197.CrossRef
go back to reference Pijnenburg, H.M., & Veerman, J.W. (1999). Ontwikkeling onderzoeksprogramma GCOJ. Verslag van een oriënterende gespreksronde. Nijmegen: Stichting De Waarden. Pijnenburg, H.M., & Veerman, J.W. (1999). Ontwikkeling onderzoeksprogramma GCOJ. Verslag van een oriënterende gespreksronde. Nijmegen: Stichting De Waarden.
go back to reference Ploeg, J. van der (1987). Onderzoek en hulpverlening: working apart together? In H.M. Pijnenburg & J.M. Atema (red.). Rekenschap om beterschap. De relatie tussen onderzoek en praktijk in de jeugdhulpverlening (pp. 17-29). Lisse: Swets & Zeitlinger. Ploeg, J. van der (1987). Onderzoek en hulpverlening: working apart together? In H.M. Pijnenburg & J.M. Atema (red.). Rekenschap om beterschap. De relatie tussen onderzoek en praktijk in de jeugdhulpverlening (pp. 17-29). Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Rossi, P.H., & Freeman, H.E. (1993). Evaluation. A systematic approach (5th ed.). Newbury Park: Sage Publications. Rossi, P.H., & Freeman, H.E. (1993). Evaluation. A systematic approach (5th ed.). Newbury Park: Sage Publications.
go back to reference Seligman, M.E.P. (1996). Science as an ally to practice. American Psychologist, 51, 1072-1097. Seligman, M.E.P. (1996). Science as an ally to practice. American Psychologist, 51, 1072-1097.
go back to reference Strien, P.J. van (1984). De verwetenschappelijking van de praktijk. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 23, 162-180. Strien, P.J. van (1984). De verwetenschappelijking van de praktijk. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 23, 162-180.
go back to reference Veerman, J.W. (1998). Meten en weten in jeugdzorg. Een pleidooi voor bruikbaarheidsonderzoek. Kind en Adolescent, 19, 343-357. Veerman, J.W. (1998). Meten en weten in jeugdzorg. Een pleidooi voor bruikbaarheidsonderzoek. Kind en Adolescent, 19, 343-357.
go back to reference Veerman, J.W. (1999). Wat heeft de praktijk er aan? Specifiek en nonspecifiek nut van onderzoek in de jeugdzorg. In E.J. Knorth & M. Smit (red.), Planmatig handelen in de jeugdhulpverlening (pp. 407-415). Leuven/Apeldoorn: Garant. Veerman, J.W. (1999). Wat heeft de praktijk er aan? Specifiek en nonspecifiek nut van onderzoek in de jeugdzorg. In E.J. Knorth & M. Smit (red.), Planmatig handelen in de jeugdhulpverlening (pp. 407-415). Leuven/Apeldoorn: Garant.
go back to reference VOG (1997). De kinderschoenen ontgroeid. Document kwaliteitscriteria jeugdhulpverlening. Utrecht: VOG. VOG (1997). De kinderschoenen ontgroeid. Document kwaliteitscriteria jeugdhulpverlening. Utrecht: VOG.
go back to reference Wiens, A.N., Brazil, P.J., Fuller, K.H., & Solomon, S.E. (1995). The practitioner’s new weapon: data. Psychotherapy Bulletin, 30, 46-53. Wiens, A.N., Brazil, P.J., Fuller, K.H., & Solomon, S.E. (1995). The practitioner’s new weapon: data. Psychotherapy Bulletin, 30, 46-53.
go back to reference Yperen, T. van, Rest, E. van, & Vermunt, Chr. (1999). Definitie van kernbegrippen. Programma‘s in de jeugdzorg. Utrecht: NIZW. Yperen, T. van, Rest, E. van, & Vermunt, Chr. (1999). Definitie van kernbegrippen. Programma‘s in de jeugdzorg. Utrecht: NIZW.
Metagegevens
Titel
Wetenschappelijk onderzoek
Auteur
J.W. Veerman
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7133-4_5