Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Pedagogisch vakmanschap

Auteurs : Drs. Trix van Lieshout, Ron van Deth

Gepubliceerd in: Pedagogische adviezen voor speciale kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het meest essentiële voor een optimale ontwikkeling is de relatie: jongeren moeten zich gezien, gehoord, gekend en (h)erkend voelen. Daarbij moet je als begeleider sensitief zijn en jongeren serieus nemen, maar ook proactief en oplossingsgericht kunnen handelen. In dat kader behoren tot het pedagogisch vakmanschap onder andere het realiseren van: (a) een positieve grondhouding met respectvolle omgangsvormen, een bereidheid om achter het gedrag van jongeren te kijken, consequente correcties, goed voorbeeldgedrag en een stimulerende, uitdagende omgeving; (b) goed groeps-/klassenmanagement met heldere, gestructureerde lessen en gevarieerde, gepersonaliseerde werkvormen, belangrijk voor de ontwikkeling van intrinsieke motivatie; (c) een vertrouwensband met de jongere op basis van goede communicatie, onvoorwaardelijke acceptatie en bevestiging van de jongere in diens behoeften, procesgerichte feedback en duidelijke grenzen; (d) een veilige, prettige school met erkenning aan de inzet van alle betrokkenen, een sfeer van ‘willen leren van elkaar’, goede contacten met ouders en hulpverleningsinstanties.
Metagegevens
Titel
Pedagogisch vakmanschap
Auteurs
Drs. Trix van Lieshout
Ron van Deth
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1995-4_3