Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Theorieën over behandeling

Auteurs : Drs. Trix van Lieshout, Ron van Deth

Gepubliceerd in: Pedagogische adviezen voor speciale kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Naast psycho-educatie worden vijf hoofdstromingen onderscheiden: de inzichtgevende/psychodynamische, cognitief-gedragstherapeutische, experiëntiële/ervaringsgerichte, systeemtheoretische en neurobiologische benadering. De cognitief-gedragstherapeutische benadering is inmiddels toonaangevend en op onderdelen goed toepasbaar in het onderwijs. Met het oog op doelmatige en effectieve zorg wordt aan empirische onderbouwing (evidence-based) van interventies grote waarde gehecht. Vanwege een tekort aan eigen structurerend, probleemoplossend vermogen vragen (gedrags)problemen bij jongeren altijd een algemene basisaanpak van ‘structuur bieden’, zodat hun wereld veiliger, overzichtelijker en beter voorspelbaar wordt. Ook moet bij elke problematiek gezocht worden naar positieve mogelijkheden, talenten van de jongere, die ter compensatie aangewend kunnen worden. Behalve problemen bij het kind zelf of in de thuissituatie kan ook de aanpak op school problemen in stand houden, versterken of juist verminderen. Naast een adequate pedagogisch-didactische benadering is de onderlinge afstemming met het kind, zijn ouders, het (school)team en de eventuele hulpverlening essentieel.
Metagegevens
Titel
Theorieën over behandeling
Auteurs
Drs. Trix van Lieshout
Ron van Deth
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1995-4_2