TODO: Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-01-2014 | Opinie

Patiëntenparticipatie bij richtlijnen

Auteur: Ynske Jansen

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 1/2014

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Medische richtlijnen vormen een instrument om een goede kwaliteit van het medisch handelen te bevorderen. De Raad voor Volksgezondheid en Zorg vindt ervaringsdeskundigheid van patiënten onmisbaar voor het verbeteren van de kwaliteit van de zorg.1 Volgens de minister van Volks - ge zond heid, Wel zijn en Sport moet bij het maken van richtlijnen het patiëntenperspectief centraal staan en moeten patiënten op een gelijkwaardige wijze hun inbreng kunnen leveren. Hiervoor zijn meerdere argumenten aan te voeren. Medische zorg moet voorzien in de behoeften van patiënten en rekening houden met hun voorkeuren. Pa - tiënten hebben, individueel maar zeker ook via hun organisaties, een schat aan ervaringsdeskundigheid opgebouwd over leven en werken met ziekte en met beperkingen en wat daarbij helpt en wat niet. Een richtlijn waarin de inbreng van patiëntenzijde is terug te vinden, draagt bij aan een beter resultaat in termen van effectiviteit van zorg, kwaliteit van leven en participatie. Zo’n richtlijn heeft ook een groter draagvlak onder patiënten. …
Voetnoten
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Patiëntenparticipatie bij richtlijnen
Auteur
Ynske Jansen
Publicatiedatum
01-01-2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 1/2014
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/s12498-014-0012-y