Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2010 | Uitgave 7/2010

Journal of Abnormal Child Psychology 7/2010

Parental Anxiety and Child Symptomatology: An Examinzation of Additive and Interactive Effects of Parent Psychopathology

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 7/2010
Auteurs:
Marcy Burstein, Golda S. Ginsburg, Jenn-Yun Tein
Belangrijke opmerkingen
An erratum to this article can be found at http://​dx.​doi.​org/​10.​1007/​s10802-010-9455-5

Abstract

The current study examined relations between parent anxiety and child anxiety, depression, and externalizing symptoms. In addition, the study tested the additive and interactive effects of parent anxiety with parent depression and externalizing symptoms in relation to child symptoms. Forty-eight parents with anxiety disorders and 49 parents without any psychiatric disorder participated with one of their children (ages 6 to 14 years; 46.4% male; 75.8% Caucasian). Parent anxiety was related to both child anxiety and depression, but not child externalizing symptoms. Hierarchical regression analyses showed that only parent externalizing symptoms had additive effects, beyond parent anxiety symptoms, in relation to child anxiety symptoms. Further, parent anxiety symptoms moderated the relationship between parent and child externalizing symptoms, such that the strength of this relationship was reduced in the presence of high levels of parent anxiety symptoms. Results of this study illuminate the role of parent comorbidity in understanding relations between parent and child symptoms.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2010

Journal of Abnormal Child Psychology 7/2010 Naar de uitgave