Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie 5/2016

01-09-2016 | Artikel

Over de psychotherapeut en de buurvrouw

Auteur: Agnes Scholing

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 5/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Deze oratietekst gaat over psychotherapie in relatie tot wetenschap, werkveld en onderwijs. Wetenschappelijk onderzoek was de afgelopen decennia sterk gericht op specifieke interventies en behandelprotocollen en de daarin werkzame factoren. Daarentegen werd relatief weinig aandacht besteed aan de zogenaamde therapeutfactor, dat wil zeggen: de invloed van therapeutkenmerken en -vaardigheden op de effectiviteit van psychotherapie. Er zijn echter aanwijzingen dat de therapeutfactor verantwoordelijk is voor 5–9 % van de behandeleffecten; dat is, in vergelijking met andere voorspellers, een flink effect. In de oratie worden kenmerken van effectieve therapeuten besproken. Daarna wordt ingegaan op de positie van de psychotherapeut in de beroepenstructuur in de ggz en volgt een pleidooi om de psychotherapeut op te nemen als specialist van de gz-psycholoog, naast de klinisch psycholoog en de klinisch neuropsycholoog. Tot slot komt aan de orde hoe de opleiding tot psychotherapeut kan worden verbeterd. Belangrijk is dat men in de opleiding tot psychotherapeut primair leert om effectief bevonden interventies goed toe te passen en tevens dat men leert om als therapeut maximaal effectief te zijn.
Literatuur
go back to reference Anderson, T., Ogles, B. M., Patterson, C. L., Lambert, M. J., & Vermeersch, D. A. (2009). Therapist effects: facilitative interpersonal skills as a predictor of therapist success. Journal of Clinical Psychology, 65, 755–768.CrossRefPubMed Anderson, T., Ogles, B. M., Patterson, C. L., Lambert, M. J., & Vermeersch, D. A. (2009). Therapist effects: facilitative interpersonal skills as a predictor of therapist success. Journal of Clinical Psychology, 65, 755–768.CrossRefPubMed
go back to reference Baldwin, S. A., & Imel, Z. E. (2013). Therapist effects. In M. J. Lambert (red.), Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change (6th. ed. pp. 258–297). New York: John Wiley & Sons. Baldwin, S. A., & Imel, Z. E. (2013). Therapist effects. In M. J. Lambert (red.), Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change (6th. ed. pp. 258–297). New York: John Wiley & Sons.
go back to reference Bamelis, L. L. M., Evers, S. M. A. A., Spinhoven, P., & Arntz, A. R. (2014). Results of a multicenter randomized controlled trial of the clinical effectiveness of schema therapy for personality disorders. American Journal of Psychiatry, 171, 305–322.CrossRefPubMed Bamelis, L. L. M., Evers, S. M. A. A., Spinhoven, P., & Arntz, A. R. (2014). Results of a multicenter randomized controlled trial of the clinical effectiveness of schema therapy for personality disorders. American Journal of Psychiatry, 171, 305–322.CrossRefPubMed
go back to reference Bont, P. A. J. M. de, Minnen, A. van, & Jongh, A. de (2013). Treating PTSD in patients with psychosis: a within-group controlled feasibility study examining the efficacy and safety of evidence-based PE and EMDR protocols. Behavior Therapy, 44, 717–730.CrossRefPubMed Bont, P. A. J. M. de, Minnen, A. van, & Jongh, A. de (2013). Treating PTSD in patients with psychosis: a within-group controlled feasibility study examining the efficacy and safety of evidence-based PE and EMDR protocols. Behavior Therapy, 44, 717–730.CrossRefPubMed
go back to reference Bruyckere, P. de, Kirschner, P. A., & Hulshof, C. D. (2015). Urban myths about learning and education. Londen: Academic Press. Bruyckere, P. de, Kirschner, P. A., & Hulshof, C. D. (2015). Urban myths about learning and education. Londen: Academic Press.
go back to reference Clark, R. E. (1982). Antagonism between achievement and enjoyment in ATI studies. Educational Psychologist, 17, 92–101.CrossRef Clark, R. E. (1982). Antagonism between achievement and enjoyment in ATI studies. Educational Psychologist, 17, 92–101.CrossRef
go back to reference Gaag, M. van der, Staring, T., Berg, D. van den, & Baas, J. (2013). Gedachten uitpluizen: cognitief gedragstherapeutische bij psychotische klachten. Oegstgeest: Stichting Cognitie en Psychose. Gaag, M. van der, Staring, T., Berg, D. van den, & Baas, J. (2013). Gedachten uitpluizen: cognitief gedragstherapeutische bij psychotische klachten. Oegstgeest: Stichting Cognitie en Psychose.
go back to reference Hafkenscheid, A. (2014). De therapeutische relatie. Utrecht: de Tijdstroom. Hafkenscheid, A. (2014). De therapeutische relatie. Utrecht: de Tijdstroom.
go back to reference Jong, K. de, Timman, R., Hakkaart-van Roijen, L., Vermeulen, P., Kooiman, K., Passchier, J., & Busschbach, J. van (2014). The effect of feedback to clinicians and patients on treatment outcome in outpatient mental health: randomized controlled trial. Psychotherapy Research, 24, 629–639.CrossRefPubMed Jong, K. de, Timman, R., Hakkaart-van Roijen, L., Vermeulen, P., Kooiman, K., Passchier, J., & Busschbach, J. van (2014). The effect of feedback to clinicians and patients on treatment outcome in outpatient mental health: randomized controlled trial. Psychotherapy Research, 24, 629–639.CrossRefPubMed
go back to reference Kiesler, D. J. (1996). Contemporary interpersonal theory and research: personality, psychopathology, psychotherapy. New York: John Wiley & Sons. Kiesler, D. J. (1996). Contemporary interpersonal theory and research: personality, psychopathology, psychotherapy. New York: John Wiley & Sons.
go back to reference Lambert, M. J. (2013). The efficacy and effectiveness of psychotherapy. In M. J. Lambert (red.), Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change (6th. ed. pp. 169–218). New York: John Wiley & Sons. Lambert, M. J. (2013). The efficacy and effectiveness of psychotherapy. In M. J. Lambert (red.), Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change (6th. ed. pp. 169–218). New York: John Wiley & Sons.
go back to reference Luborsky, L., McClellan, A. T., Woody, G. E., O’Brien, C. P., & Auerbach, A. (1985). Therapist success and its determinants. Archives of General Psychiatry, 42, 602–611.CrossRefPubMed Luborsky, L., McClellan, A. T., Woody, G. E., O’Brien, C. P., & Auerbach, A. (1985). Therapist success and its determinants. Archives of General Psychiatry, 42, 602–611.CrossRefPubMed
go back to reference McKay, K. M., Imel, Z. E., & Wampold, B. E. (2006). Psychiatrist effects in the psychopharmacological treatment of depression. Journal of Affective Disorders, 92, 287–290.CrossRefPubMed McKay, K. M., Imel, Z. E., & Wampold, B. E. (2006). Psychiatrist effects in the psychopharmacological treatment of depression. Journal of Affective Disorders, 92, 287–290.CrossRefPubMed
go back to reference Okiishi, J. C., Lambert, M. J., Eggett, D., Nielsen, L., Dayton, D. D., & Vermeersch, D. A. (2006). An analysis of therapist treatment effects: toward providing feedback to individual therapists on their clients’ psychotherapy outcome. Journal of Clinical Psychology, 62, 1157–1172.CrossRefPubMed Okiishi, J. C., Lambert, M. J., Eggett, D., Nielsen, L., Dayton, D. D., & Vermeersch, D. A. (2006). An analysis of therapist treatment effects: toward providing feedback to individual therapists on their clients’ psychotherapy outcome. Journal of Clinical Psychology, 62, 1157–1172.CrossRefPubMed
go back to reference Os, J. van (2014). De DSM-5 voorbij! Persoonlijke diagnostiek in een nieuwe ggz. Leusden: Diagnosis. Os, J. van (2014). De DSM-5 voorbij! Persoonlijke diagnostiek in een nieuwe ggz. Leusden: Diagnosis.
go back to reference Safran, J. D., Muran, J. C., Samstag, L. W., & Stevens, C. (2002). Repairing alliance ruptures. In J. Norcross (red.), Psychotherapy relationships that work: therapist contributions and responsiveness to patients (pp. 235–254). New York: Oxford University Press. Safran, J. D., Muran, J. C., Samstag, L. W., & Stevens, C. (2002). Repairing alliance ruptures. In J. Norcross (red.), Psychotherapy relationships that work: therapist contributions and responsiveness to patients (pp. 235–254). New York: Oxford University Press.
go back to reference Werkgroep modernisering opleiding psychotherapeut (2013). Opleidingsplan psychotherapeut. Utrecht: LOGO. Werkgroep modernisering opleiding psychotherapeut (2013). Opleidingsplan psychotherapeut. Utrecht: LOGO.
Metagegevens
Titel
Over de psychotherapeut en de buurvrouw
Auteur
Agnes Scholing
Publicatiedatum
01-09-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 5/2016
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/s12485-016-0147-7

Andere artikelen Uitgave 5/2016

Tijdschrift voor Psychotherapie 5/2016 Naar de uitgave

Column

Inlegvel