Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 8/2003

01-08-2003 | Artikelen

Over de noodzaak van onderwijs en onderzoek in de eigen praktijk

Auteur: Dr. E. van de Lisdonk

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 8/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In historische overzichten kan men lezen over de geslaagde wederopstanding van de huisartsgeneeskunde in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Ter oriëntatie op dit thema wijs ik op de zeer toegankelijke serie artikelen die in Huisarts en Wetenschap in 2001 verscheen onder de titel ‘Terug naar Woudschoten, over de kern van de huisartsgeneeskunde’. Het ging en gaat om de identiteit, de professionaliteit, de maatschappelijke verankering en de toekomst van de huisartsgeneeskunde. In alledaagse termen: wie ben ik, wat kan ik, wat ben ik waard en wat wil ik bereiken. De identiteit is beschreven in de bekende Woudschoten-declaratie en ligt vast in rapporten over visie en taakopvatting.
Literatuur
go back to reference Bremer GJ, Kooij LR. Promotieonderzoek door huisartsen in de jaren 1971-1995. Huisarts en Wetenschap 1999;42:605-608. Bremer GJ, Kooij LR. Promotieonderzoek door huisartsen in de jaren 1971-1995. Huisarts en Wetenschap 1999;42:605-608.
go back to reference Hart HE, Van der Wouden JC, Höppener P, Van Schendel GJ, Metsemakers JFM, Knottnerus JA. Huisartsgeneeskundige registraties in Nederland. Rotterdam: Instituut Huisartsgeneeskunde; 1996. Hart HE, Van der Wouden JC, Höppener P, Van Schendel GJ, Metsemakers JFM, Knottnerus JA. Huisartsgeneeskundige registraties in Nederland. Rotterdam: Instituut Huisartsgeneeskunde; 1996.
go back to reference Hartley S, Macfarlane F, Gantley M, Murray E. Influence on general practitioners of teaching undergraduates: qualitative study of London general practitioner teachers. BMJ 1999;319:1168-1171.PubMed Hartley S, Macfarlane F, Gantley M, Murray E. Influence on general practitioners of teaching undergraduates: qualitative study of London general practitioner teachers. BMJ 1999;319:1168-1171.PubMed
go back to reference Wilson A, Fraser R, McKinley RK, Preston-Whuyte E, Wynn A. Undergraduate teaching in the community: can general practice deliver? Br J Gen Pract 1996;409:457-460. Wilson A, Fraser R, McKinley RK, Preston-Whuyte E, Wynn A. Undergraduate teaching in the community: can general practice deliver? Br J Gen Pract 1996;409:457-460.
go back to reference Johnston BT, Boohan M. Basis clinical skills: don't leave teaching to teaching hospitals. Medical Education 2000;34:692-699.CrossRefPubMed Johnston BT, Boohan M. Basis clinical skills: don't leave teaching to teaching hospitals. Medical Education 2000;34:692-699.CrossRefPubMed
go back to reference Haffling AC, Hakansson A, Hagander B. Early patient contact in primary care: a new challenge. Medical Education 2001;35:822-833.CrossRef Haffling AC, Hakansson A, Hagander B. Early patient contact in primary care: a new challenge. Medical Education 2001;35:822-833.CrossRef
go back to reference Gray J, Fine B. General practitioner teaching in the community: a study of their teaching experience and interest in undergraduate teaching in the future. Br J Gen Pract 1997;47:623-626.PubMed Gray J, Fine B. General practitioner teaching in the community: a study of their teaching experience and interest in undergraduate teaching in the future. Br J Gen Pract 1997;47:623-626.PubMed
go back to reference Thomas P, Griffiths F, Kai J, O'Dwyer A. Networks for research in primary health care. BMJ 2001;322:588-590.CrossRefPubMed Thomas P, Griffiths F, Kai J, O'Dwyer A. Networks for research in primary health care. BMJ 2001;322:588-590.CrossRefPubMed
go back to reference McKinley RK, Dixon-Woods M, Thornton H. Participating in primary care research. Brit J Gen Pract 2002;52:971-972. McKinley RK, Dixon-Woods M, Thornton H. Participating in primary care research. Brit J Gen Pract 2002;52:971-972.
Metagegevens
Titel
Over de noodzaak van onderwijs en onderzoek in de eigen praktijk
Auteur
Dr. E. van de Lisdonk
Publicatiedatum
01-08-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 8/2003
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059735

Andere artikelen Uitgave 8/2003

Bijblijven 8/2003 Naar de uitgave