Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 8/2003

01-08-2003 | Artikelen

Ontwikkelingen in de artsopleiding: van kennis naar competentie

Auteur: Dr. J. Greidanus

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 8/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Leren is niet meer alleen gericht op pure kennisoverdracht. Zeker voor studenten gelden de uitgangspunten van het ervaringsleren. De huisartspraktijk biedt een uitstekende leerschool voor de vernieuwing, verdieping en verankering van kennis, vaardigheden en attitude. Beoordeling en toetsing zijn daarbij onmisbaar als aansturing en meetpunt.
In de huidige onderwijsvisie is het van belang dat de student al vanaf het begin van de studie ervaringen opdoet in een ‘authentieke’ omgeving. Aan de hand van deze ervaringen ontwikkelt de student een leerhouding en leervaardigheden die hem/haar in staat stellen tot allerlei vormen van ervaringsleren. Door reflectie leren studenten verbanden leggen, ontstaat verdieping van inzichten en worden nieuwe vragen geformuleerd. Kennis en vaardigheden die tijdens theoretisch en praktisch onderwijs zijn verworven, spelen hierbij een belangrijke rol. Leerstijlen, reflectie en competentie toetsen met behulp van portfolio's zijn in de huidige artsopleiding bekende begrippen.
De nieuwe generatie dokters is een andere generatie met mogelijk minder parate medisch inhoudelijke kennis, maar beter toegerust op het levenslang leren. Studenten worden niet meer alleen opgeleid tot kundige dokters, maar vooral tot zeer competente dokters.
Huisartspraktijken zijn belangrijke leer- en werkplaatsen voor studenten, co-assistenten, en (huis)artsen in opleiding. Daarnaast zijn huisartsen onmisbaar als docent bij de medische opleidingen. De artsopleiding is de bakermat voor toekomstige huisartsen.
Literatuur
go back to reference Metz JCM, Pels Rijcken-van Erp Taalman Kip EH, Brand-Valkenburg BWM van den (red.). Raamplan 1994 artsopleiding. Eindtermen van de artsopleiding. Nijmegen: Universitair Publicatiebureau; 1994. Metz JCM, Pels Rijcken-van Erp Taalman Kip EH, Brand-Valkenburg BWM van den (red.). Raamplan 1994 artsopleiding. Eindtermen van de artsopleiding. Nijmegen: Universitair Publicatiebureau; 1994.
go back to reference Metz JCM, Verbeek-Weel AMM, Huisjes HJ (red.). Raamplan 2001. Bijgestelde eindtermen van de artsopleiding. Nijmegen: Mediagroep; 2001. Metz JCM, Verbeek-Weel AMM, Huisjes HJ (red.). Raamplan 2001. Bijgestelde eindtermen van de artsopleiding. Nijmegen: Mediagroep; 2001.
go back to reference Berkestijn LGM, Bottema BJAM, Leeuwen Y van, Schoonheim PL, Schuling J, Starmans R, et al. Raamplan huisartsopleiding. Utrecht: rho; 2001. Berkestijn LGM, Bottema BJAM, Leeuwen Y van, Schoonheim PL, Schuling J, Starmans R, et al. Raamplan huisartsopleiding. Utrecht: rho; 2001.
go back to reference Metz JCM, Stoelinga GBA, Vleuten CPM van der, Jacobs JCG. Het artsexamen: voorstellen voor landelijke richtlijnen. Rapport van de Interfacultaire Commissie Richtlijnen Artsexamen (icra). Nijmegen: Universitair Publicatiebureau; 1994. Metz JCM, Stoelinga GBA, Vleuten CPM van der, Jacobs JCG. Het artsexamen: voorstellen voor landelijke richtlijnen. Rapport van de Interfacultaire Commissie Richtlijnen Artsexamen (icra). Nijmegen: Universitair Publicatiebureau; 1994.
go back to reference Bolhuis S. Leren en veranderen bij volwassenen: een nieuwe benadering. Tweede druk. Bussum: Coutinho; 2001. Bolhuis S. Leren en veranderen bij volwassenen: een nieuwe benadering. Tweede druk. Bussum: Coutinho; 2001.
go back to reference Haan M de, Boendermaker PM, Heij I. Het medisch ambacht: opleiden en leren in de praktijk van de (verpleeg)huisarts. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg; 2002. Haan M de, Boendermaker PM, Heij I. Het medisch ambacht: opleiden en leren in de praktijk van de (verpleeg)huisarts. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg; 2002.
go back to reference Berkel H van, Bax A (red.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum; 2002. Berkel H van, Bax A (red.). Toetsen in het hoger onderwijs. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum; 2002.
go back to reference Driessen E, Beijaard D, Tartwijk J van, Vleuten CPM van der (red.). Portfolio's. Hoger onderwijs reeks. Groningen/Houten: Wolters Noordhoff; 2002. Driessen E, Beijaard D, Tartwijk J van, Vleuten CPM van der (red.). Portfolio's. Hoger onderwijs reeks. Groningen/Houten: Wolters Noordhoff; 2002.
Metagegevens
Titel
Ontwikkelingen in de artsopleiding: van kennis naar competentie
Auteur
Dr. J. Greidanus
Publicatiedatum
01-08-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 8/2003
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059731

Andere artikelen Uitgave 8/2003

Bijblijven 8/2003 Naar de uitgave