Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Opvoedingsondersteuning: oudercursussen en lastige pubers

Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

In dit hoofdstuk geven we allereerst een beschrijving van drie soorten oudercursussen: cursussen gebaseerd op de theorie van Adler, op die van Gordon, en cursussen gebaseerd op de ‘sociale leertheorie’ (eigenlijk: sociaal-lerentheorie). Daarna bespreken we de oudercursus ‘Praten met kinderen’ die speciaal is ontwikkeld voor ouders van pubers die lastig gedrag vertonen. We gaan in op de resultaten van een onderzoek die aan het ontwikkelen van de cursus ten grondslag hebben gelegen. Ook wordt de inhoud van de cursus beschreven en worden de resultaten van een evaluatieonderzoek naar de effecten van de cursus besproken. Vervolgens wordt een overzicht gegeven van onderzoek naar de effecten van oudercursussen die in het buitenland zijn ontwikkeld

.

Oudercursussen hebben effect op cognities, attituden en gedrag van ouders en op gedrag van kinderen, maar de effecten zijn niet zo groot. In de laatste paragraaf gaan we in op de vraag waarom we geen al te grote effecten van deze cursussen mogen verwachten. Ook wijzen we op de noodzaak van methodologisch beter opgezet effectonderzoek in de toekomst

.

Metagegevens
Titel
Opvoedingsondersteuning: oudercursussen en lastige pubers
Copyright
2005
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7145-7_10