2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Opvoedingsondersteuning: interventies gericht op de vroege ouder-kindinteractie
Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld
In dit hoofdstuk beschrijven we vroege interventieprogramma’s die erop gericht zijn ouders te ondersteunen bij hun opvoedingstaak, met als uiteindelijk doel het bevorderen van de sociaalemotionele ontwikkeling van het kind. Allereerst laten we in een historische terugblik zien dat interventiestudies hun waarde hebben bewezen op het theoretische en klinische vlak. Daarna worden de methodologische kanten van empirisch interventieonderzoek belicht, en beschrijven we ons nog lopende interventieonderzoek. In dit onderzoek proberen we de intergenerationele cirkel van onveilige gehechtheid te doorbreken
..
Om de blik te verruimen naar andere landen en culturen, spoorden we wereldwijd 70 interventiestudies op. Slechts enkele studies waren gericht op ‘normale’ gezinnen met gezonde kinderen. De meeste interventies waren bestemd voor een speciale groep ouders, zoals ouders uit een achterstandssituatie, of voor een speciale groep kinderen, bijvoorbeeld premature baby’s. We onderscheiden drie soorten interventies voor ouders: interventies gericht op het gedrag, interventies waarin herstructurering van de gehechtheidsrepresentatie centraal staat, en interventies die sociale steun verschaffen of stimuleren
.