2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Kinderopvang: opvoedingsmilieu tussen gezin en school
Gepubliceerd in: Pedagogiek in beeld
De verantwoordelijkheid voor de opvoeding delen ouders en gezin met andere opvoeders. Gedurende de voorschoolse periode vormen kinderopvanginstellingen de belangrijkste professionele opvoedingsomgeving en zijn de daar werkzame leidsters prominente ‘andere’ opvoeders. Een historisch overzicht maakt duidelijk dat de kinderopvang in Nederland een moeizame start heeft gekend en lange tijd achterbleef bij ontwikkelingen elders in Europa. De inhaalrace van de laatste tien jaar heeft er toe geleid dat er in 2004 plaats is voor ruim 20% van de jonge kinderen en ongeveer 6% van de schoolgaande kinderen. De discussie over de kwaliteit van de kinderopvang werd lange tijd gedomineerd door de grote aandacht voor een aantal structurele kenmerken van de omgeving waarin de opvang gestalte krijgt: groepsgrootte, leidster-kindratio en opleiding van de leidster, de zogenoemde ‘ijzeren driehoek’ (‘iron triangle’). De laatste jaren wordt in de discussie over kwaliteit steeds meer aandacht besteed aan het primaire pedagogische proces in de kinderopvang waarin de leidster en haar relatie met het kind centraal staan
.
Evenals elders in Europa ontwikkelt zich in ons land een trend naar verdergaande samenwerking tussen kinderopvang- en onderwijsvoorzieningen. Daarbij lijken (educatieve) doelen uit het onderwijs vaak het uitgangspunt voor samenwerking te vormen en de agenda te bepalen
.