Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2006

01-12-2006 | Artikel

Ontwikkelingsamnesie: geheugenstoornissen in de kinderleeftijd

Behandelmogelijkheden

Auteurs: Drs. Reinilda Dernison, Dr. Joop Bosch

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Geheugen is het vermogen herinneringen en ervaringen op te slaan en op te roepen. Het vormt een cruciaal onderdeel in ons bestaan. Het is een soort innerlijke agenda waarmee wij ons leven vorm geven. Wanneer ons geheugen ons in de steek laat, verliezen wij koers. Bij kinderen worden geheugenproblemen vaak vastgesteld, maar zelden als hoofddiagnose. Er is weinig bekend over de aanpak van geheugenproblemen bij kinderen. Beschreven wordt de behandeling van twee kinderen met diffuus klachtgedrag en geheugenproblemen. Bij het uitvoeren van de behandeling is het neuropsychologische vaardigheidsprofiel richtinggevend geweest. De belangrijkste behandelprincipes waren: uitleg geven over de geheugenproblemen, aanpassen van de omgeving, het leren omgaan met hulpmiddelen en strategieën leren toepassen. In beide gevallen werd er nauw samengewerkt met de ouders en de school.
Literatuur
go back to reference Anthonis, C. & Thiery, E. (2003). Ontwikkelingsstoornissen van het geheugen bij kinderen. In: E. Thiery, P.P. de Deyn & J. Scheiris (red.) Geheugenstoornissen bij jong en oud. Onderzoek en Praktijk (p. 205- 220). Leuven: Acco. Anthonis, C. & Thiery, E. (2003). Ontwikkelingsstoornissen van het geheugen bij kinderen. In: E. Thiery, P.P. de Deyn & J. Scheiris (red.) Geheugenstoornissen bij jong en oud. Onderzoek en Praktijk (p. 205- 220). Leuven: Acco.
go back to reference Baddeley, A. (1990). Human Memory. Theory and practice. Hove/ London: Lawrence Erlbaum associates. Baddeley, A. (1990). Human Memory. Theory and practice. Hove/ London: Lawrence Erlbaum associates.
go back to reference Hermans, H.J.M. (1983). PMT-K. Prestatie Motivatie Test voor kinderen. Handleiding. Lisse: Swets en Zeitlinger B.V. Hermans, H.J.M. (1983). PMT-K. Prestatie Motivatie Test voor kinderen. Handleiding. Lisse: Swets en Zeitlinger B.V.
go back to reference Leeuwen, H.M.P. van (1992). Diagnostiek van het geheugen. In: Th. Kievit, J. de Wit, J.H.A. Groenendaal & J.A. Tak (red.). Handboek voor psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. (p. 371-403). Amersfoort: College uitgevers. Leeuwen, H.M.P. van (1992). Diagnostiek van het geheugen. In: Th. Kievit, J. de Wit, J.H.A. Groenendaal & J.A. Tak (red.). Handboek voor psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen. (p. 371-403). Amersfoort: College uitgevers.
go back to reference Maurer, R.G. (1992). Disorders of memory and learning. In: S.J. Segalowitz & I. Rapin (red.). Handbook of Neuropsychology. Volume 7: Child Neuropsychology (p.241-259). New York: Elsevier Publications. Maurer, R.G. (1992). Disorders of memory and learning. In: S.J. Segalowitz & I. Rapin (red.). Handbook of Neuropsychology. Volume 7: Child Neuropsychology (p.241-259). New York: Elsevier Publications.
go back to reference Rourke, B.P. (red.) (1995). Syndrome of nonverbal learning disabilities: Neurodevelopmental manifestations. New York: The Guilford Press. Rourke, B.P. (red.) (1995). Syndrome of nonverbal learning disabilities: Neurodevelopmental manifestations. New York: The Guilford Press.
go back to reference Vargha Khadem, F., Fadian, D.G. & Miskin, M. (2001). Dissociation in cognitive memory: the syndrome of developmental amnesic. In: A. Baddeley, M. Conway & J. Aggleton (red). Episodic Memory: New directions in research (p. 103-163). New York: Oxford University Press. Vargha Khadem, F., Fadian, D.G. & Miskin, M. (2001). Dissociation in cognitive memory: the syndrome of developmental amnesic. In: A. Baddeley, M. Conway & J. Aggleton (red). Episodic Memory: New directions in research (p. 103-163). New York: Oxford University Press.
go back to reference Veerman, J.W., Straathof, M.A.E., Treffers, D.A., Bergh, B.R.H. van den & Brink, L.T. (1997). De competentiebelevingsschaal voor kinderen (CBSK). Handleiding. Lisse: Swets & Zeitlinger. Veerman, J.W., Straathof, M.A.E., Treffers, D.A., Bergh, B.R.H. van den & Brink, L.T. (1997). De competentiebelevingsschaal voor kinderen (CBSK). Handleiding. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Verhulst, F.C., Ende, J. van der & Koot, H.M. (1996). Handleiding voor de CBCL. Rotterdam: Sophia Kinderziekenhuis/Erasmus Universiteit. Verhulst, F.C., Ende, J. van der & Koot, H.M. (1996). Handleiding voor de CBCL. Rotterdam: Sophia Kinderziekenhuis/Erasmus Universiteit.
go back to reference Vieijra, J., König, C.E.; Gardien, C.J. & Vries, M. de (1994). PINOK neuropsychologisch onderzoek bij kinderen (PINOK). Lisse: Swets & Zeitlinger. Vieijra, J., König, C.E.; Gardien, C.J. & Vries, M. de (1994). PINOK neuropsychologisch onderzoek bij kinderen (PINOK). Lisse: Swets & Zeitlinger.
Metagegevens
Titel
Ontwikkelingsamnesie: geheugenstoornissen in de kinderleeftijd
Behandelmogelijkheden
Auteurs
Drs. Reinilda Dernison
Dr. Joop Bosch
Publicatiedatum
01-12-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2006
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059608

Andere artikelen Uitgave 4/2006

Kind & Adolescent Praktijk 4/2006 Naar de uitgave

Gezien en gelezen

Recensies

Ten geleide

Weten wij veel

Tussendoor

Wolkjes