Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 4/2006

01-12-2006 | Ten geleide

Weten wij veel

Auteur: Else de Haan

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 4/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Weten wij eigenlijk wel genoeg? Bij het lezen van deze aflevering van Kind en Adolescent Praktijk zult u zich dit wellicht afvragen. Er hoeft maar een bijzonder buitenlands kind uit een asielzoekerscentrum bij ons aangemeld te worden en alle leerboeken kinderpsychiatrie, handboeken psychopathologie en DSM-bijbels kunnen de kast blijven. We staan met lege handen. De elfjarige Dimitrii uit Oezbekistan was zo’n bijzonder kind. at niet, hij sprak niet, hij bewoog zelfs nauwelijks meer, terwijl hij vroeger een vrolijk actief jongetje was. Zijn klachtenpatroon bleek in geen enkele bekende diagnostische categorie te passen. Geen officieel erkende diagnose is wellicht een probleem, een groter probleem is onduidelijkheid over de behandeling. Hoe moet je behandelen als je niet eens weet wat er aan hand is? We kunnen moeilijk wachten tot de DSMcommissies zijn uitvergaderd en het onderzoek voor een ‘evidence-based’ behandeling is afgerond. Gerry van der Stege wachtte dan ook niet, maar ging aan de slag. Met trial en error, zoals wel vaker in de kinderpsychiatrie. In Totaal ontoegankelijk: Pervasive Refusal Syndroom beschrijft ze haar zoektocht naar de diagnose naar de behandeling. We zijn benieuwd wanneer meer horen over dit pervasive refusal syndroom dat vooral bij asielzoekers lijkt voor te komen.
Metagegevens
Titel
Weten wij veel
Auteur
Else de Haan
Publicatiedatum
01-12-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 4/2006
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059605

Andere artikelen Uitgave 4/2006

Kind & Adolescent Praktijk 4/2006 Naar de uitgave