Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Ontwikkeling stimuleren

Auteurs : Anneke Strik, Jacqueline Schoemaker

Gepubliceerd in: Interactievaardigheden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De ontwikkeling stimuleren van kinderen is een belangrijk onderdeel van je werk. Kennis over hoe kinderen leren is daarbij nodig. Kinderen hebben een intrinsieke motivatie om te leren, ofwel: een innerlijke drijfveer om te leren. Kinderen zijn nieuwsgierig en willen de wereld ontdekken en onderzoeken. Leren en plezier gaan dan samen en er is sprake van een hoge spelbetrokkenheid. Je kunt een grote bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen door voorwaarden te scheppen voor spelbetrokkenheid. Ontwikkeling stimuleren gebeurt in samenwerking met het kind; aansluitend bij waar op dat moment de aandacht van het kind naar uitgaat en bij het tempo van het kind. Als je goed aansluit bij het kind kun je op een speelse manier alle verschillende ontwikkelingsgebieden aan de orde laten komen en zorgen voor een hoge spelbetrokkenheid.
Metagegevens
Titel
Ontwikkeling stimuleren
Auteurs
Anneke Strik
Jacqueline Schoemaker
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2099-8_5