Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Begeleiden van onderlinge interacties

Auteurs : Anneke Strik, Jacqueline Schoemaker

Gepubliceerd in: Interactievaardigheden

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderen hebben plezier met elkaar en lachen meer met elkaar dan met volwassenen. Ook leren kinderen ontzettend veel van elkaar. De aanwezigheid van andere kinderen maakt voor een kind het verblijf in een kinderdagverblijf, voorschool of bso aantrekkelijk. De groep kun je zien als een soort minisamenleving waarin kinderen leren samen te zijn. Kinderen komen in aanraking met andere kinderen met verschillende achtergronden. Ze leren hoe ze een plek in een groep kunnen krijgen, proberen verschillende rollen uit, doen sociale vaardigheden op, maken ruzie en sluiten vriendschappen. Het deel uitmaken van zo’n grote groep is voor veel jonge kinderen een nieuwe ervaring en een groot verschil met thuis. Het vormt daarmee bij uitstek de toegevoegde waarde en de kracht van de kinderopvang. Een groepsproces vraagt om een goede begeleiding. Daarin speelt de pedagogisch medewerker een grote rol.
Metagegevens
Titel
Begeleiden van onderlinge interacties
Auteurs
Anneke Strik
Jacqueline Schoemaker
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2099-8_6