Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 6/2007

01-06-2007 | Artikelen

Onderwijs is nooit goed en dat is maar goed ook

De ins en outs van een nieuw curriculum

Auteur: Prof. dr. J. B. M. Kuks

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 6/2007

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Maatschappelijke veranderingen maken dat de medische opleiding meer aandacht aan andere competenties moet besteden dan aan het verwerven van medische biologische kennis alleen. Opslaan van kennis moet daarom veranderen in leren omgaan met kennis. Om het studeren efficiënter te laten verlopen lijkt het nuttig de motivatie van de student te vergroten door probleemgestuurd onderwijs. Dit vraagt om andere onderwijsvormen, temeer daar ook de student zelf is veranderd. Wat de beste onderwijsvorm is en wie gelijk heeft bij het maken van keuzes is onzeker, ondanks de schijnbare zekerheden die door jaarlijks herhaald extern onderzoek worden gesuggereerd.
Literatuur
2.
go back to reference Jong M de. Kennis binnen een competentiegericht curriculum. Onderwijs Innovatie 2005; 7(4):16, 26. Jong M de. Kennis binnen een competentiegericht curriculum. Onderwijs Innovatie 2005; 7(4):16, 26.
5.
go back to reference Laan RFJM, et al. Eindtermen voor de Bacheloropleiding Geneeskunde. Tijdschr Medisch Onderwijs 2007; 26(1):19-29. Laan RFJM, et al. Eindtermen voor de Bacheloropleiding Geneeskunde. Tijdschr Medisch Onderwijs 2007; 26(1):19-29.
6.
go back to reference Heijne-Penninga M, et al. Open-book tests to complement assessment-programmes: analysis of open and closed-book tests. Advances in Health Sciences Education Theory Pract 2006, Oct 25 [Epub ahead of print]. Heijne-Penninga M, et al. Open-book tests to complement assessment-programmes: analysis of open and closed-book tests. Advances in Health Sciences Education Theory Pract 2006, Oct 25 [Epub ahead of print].
8.
go back to reference Heijne-Penninga M, et al. Influence of open and closed-book tests on medical students’ learning approaches. Submitted. Heijne-Penninga M, et al. Influence of open and closed-book tests on medical students’ learning approaches. Submitted.
Metagegevens
Titel
Onderwijs is nooit goed en dat is maar goed ook
De ins en outs van een nieuw curriculum
Auteur
Prof. dr. J. B. M. Kuks
Publicatiedatum
01-06-2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 6/2007
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03087575

Andere artikelen Uitgave 6/2007

Bijblijven 6/2007 Naar de uitgave

Artikelen

Toetsen